Az egyhangú kongresszusi elfogadás után a távozó amerikai elnök, Barack Obama is aláírta még 2016 vége előtt azt a szövetségi törvényt (Holocaust Expropriated Art Recovery – HEAR), amely megkönnyítheti a holokausztáldozatok örököseinek a nácik által elrabolt műkincsek visszaszerzését.
A 2026-ig hatályos törvény már elévült ügyekben is új lehetőséget nyit meg; az egyik legfontosabb passzusa, hogy hat évben határozza meg az igény benyújtásának határidejét, mégpedig nem a rekvirálás időpontjától számítva, hanem attól a naptól, amikor az örökösök tudomására jut a műtárgy holléte. Tehát ha például egy aukciós vagy akár egy múzeumi kiállításon felbukkan egy kétes eredetű festmény, akkor a kiállítás első napjától kezdődik a hat év – ennek összes piaci hatásával együtt.
A II. világháború után mind az amerikai kormányzat, mind az európaiak tettek erőfeszítéseket, hogy a mintegy 650 ezer, nácik által eltulajdonított műtárgy eredetét tisztázzák, de ezeknek több mint az ötödéről még mindig semmit sem tudni. A múzeumok vonakodnak eleget tenni a visszakéréseknek, és a kormányzati szervek is inkább a halogatást választják, így becslések szerint nagyjából 300 ezer műtárgy lehet jogtalanul múzeumi és magángyűjteményekben, több mint hetven évvel a háború befejezése után. (A legtöbb ország máig nem készített nyilvános listát a múzeumaiban található kétes eredetű műtárgyakról.)
A restitúciós ügyekkel foglalkozó ügyvédek szerint a HEAR-törvény fordulópontot jelenthet a kártérítési ügyekben, és felgyorsíthatja a már ismert és régóta húzódó perek befejezését. A jogszabályt Amerikában számos neves személyiség támogatta, Helen Mirren színésznő a szenátusi vitát kísérő meghallgatáson is felszólalt, nehezményezve, hogy az örökösök nehezen jutnak hozzá információkhoz.
(Mirren játszotta a Hölgy aranyban című filmben a műgyűjtő Maria Altmannt, azt az örököst, aki 2006-ban pert nyert az osztrák állammal szemben, és a bécsi Belvedere múzeumából visszakapta Ausztria egyik legismertebb műalkotását, Gustav Klimt Adele Bloch-Bauer I. című festményét, három másik Klimt-művel együtt.)
Ronald Lauder műgyűjtő – aki még 2006-ban 135 millió dollárért megvette a fent említett Klimt-képet – két restitúcióval foglalkozó szervezet, a Commission for Art Recovery és a World Jewish Restitution Organization elnökségi tagjaként a törvény egyik fő szorgalmazója volt. Decemberben blogbejegyzésben fordult a kongresszus tagjaihoz, azt kérve, képzeljék el, mit szólna az igazságérzetük ahhoz, ha egy olyan festményt látnának egy múzeumban, amelyik egykor nagyszüleik otthonában lógott a falon, főleg ha a múzeumot ugyanannak az országnak a kormánya tartaná fent, amelyik egykor kiirtotta a családjukat.
A magyar zsidó felmenőktől származó Lauder állásfoglalása azért is volt különösen fontos, mert 1997–98-ban a MoMA vezetőségi tagjaként még nem állt az örökösök mellé, amikor a New York-i múzeum a bécsi Leopold Alapítványtól kölcsönözve kiállította Egon Schiele Wally (1912) című képét, amelyet a nácik tulajdonítottak el a bécsi zsidó műkereskedőtől, Lea Bonditól.
A törvény körüli vitában volt, aki a nemrég elindított, lopott műkincseket tartalmazó nonprofit adatbázis, az Artive fejlesztését szorgalmazta, mások pedig arra hívták fel a figyelmet, hogy ki kellene terjeszteni más történelmi eseményekre is, így a ciprusi török megszállással vagy a kubai forradalommal kapcsolatos restitúciós igények érvényesítésére, illetve az Iszlám Állam által a Közel-Keleten elrabolt régészeti leletekre.
A restitúciós jogorvoslatra azért már akad magyar példa. Tavaly januárban a Batthyány család egy Brueghel-festményt kapott vissza egy 2013-as kormányrendelet alapján; korábban az örökösöknek kellett bizonyítaniuk a tulajdonukat, az említett rendelet alapján vissza kell adni minden múzeumi tárgyat, amelyikről az állam nem tudja bebizonyítani, hogy jogos úton került a tulajdonába. Nehézséget okoz azonban a potenciális igénylőknek, hogy a magyar múzeumi gyűjteményekről nem készült nyilvános lista. Több futó ügyben is kérdéses az állam tulajdonosi volta, de a tárgyak visszaadása alapjaiban rengetne meg egy-egy múzeumi gyűjteményt – erre példa a Pécsi Janus Pannonius Múzeumban a Zsolnay család magángyűjteménye. A magyar állam 2002-ben peren kívüli egyezségben visszaadott a Vida család örököseinek négy Munkácsy-képet a család által kért 59 festményből. Közülük a Poros út 220 millió forintért,
A baba látogatói pedig 160 millió forintért kelt el 2003-ban a Virág Judit Galéria árverésein, és mindkettő még mindig a top tízben van a magyar aukciós örökranglistán.
A restitúciós jogorvoslatra azért már akad magyar példa. Tavaly januárban a Batthyány család egy Brueghel-festményt kapott vissza egy 2013-as kormányrendelet alapján; korábban az örökösöknek kellett bizonyítaniuk a tulajdonukat, az említett rendelet alapján vissza kell adni minden múzeumi tárgyat, amelyikről az állam nem tudja bebizonyítani, hogy jogos úton került a tulajdonába. Nehézséget okoz azonban a potenciális igénylőknek, hogy a magyar múzeumi gyűjteményekről nem készült nyilvános lista. Több futó ügyben is kérdéses az állam tulajdonosi volta, de a tárgyak visszaadása alapjaiban rengetne meg egy-egy múzeumi gyűjteményt – erre példa a Pécsi Janus Pannonius Múzeumban a Zsolnay család magángyűjteménye. A magyar állam 2002-ben peren kívüli egyezségben visszaadott a Vida család örököseinek négy Munkácsy-képet a család által kért 59 festményből. Közülük a Poros út 220 millió forintért,
A baba látogatói pedig 160 millió forintért kelt el 2003-ban a Virág Judit Galéria árverésein, és mindkettő még mindig a top tízben van a magyar aukciós örökranglistán. Gustav Klimt emblematikus képét is ki kellett adni az örökösöknek Fotó: MW -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.