A hazai leányvállalat mennyiben tudott hozzájárulni tavaly az SAP nemzetközi célkitűzéseihez?
– A felhőszolgáltatások előfizetései hamarosan nagyobb hangsúlyt kapnak az anyacég életében, mint a hagyományos eladások, de bevétel szempontjából még mindig a tradicionális szoftvervállalatok a dominánsak. Az értékesítés, a bevezetés és az oktatás feladatai mellett nagy felelősséget jelentenek a budapesti részlegre ruházott globális szerepek, amelyek nyomán felhőtámogató, fejlesztő- és támogatóközponttá válhatott. Utóbbi az elmúlt két évben Kína után a második legnagyobb központtá nőtte ki magát. Fontos, hogy ezek mind magas hozzáadott értékű feladatok. Ahogy bővítettük az üzleti tevékenységünket, nemcsak az árbevételünk növekedett 23,7-ről 28,3 milliárd forintra, hanem a dolgozói létszám is az előző évi 740-ről közel 1000 főre ugrott.
Ezek szerint megtalálták az ellenszerét az informatikushiánynak?
– Egyre nehezebb betölteni a havonta-negyedévente keletkező 20-30 új munkahelyet, nagy a küzdelem a frissen végzett vagy egy-két éves tapasztalattal rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdő fiatalokért. Már tucatnyi egyetemmel van szoros együttműködésünk, a duális képzésben is részt veszünk. Sokszor mégis szájhagyomány útján terjed jó hírünk, minden harmadik embert személyes ajánlás alapján veszünk fel.
Merre billentek az arányok a növekvő forgalom mellett?
– A legfontosabb tétel az előző, egyébként rekordévhez képest a tavaly két számjegyű növekedést hozó szoftverértékesítés, ez pedig magával hozza a szoftverkövetés, a bevezetési és tanácsadási szolgáltatások növekvő bevételeit. Ez a szegmens sorozatban harmadik éve lépett előre, így az elmúlt két évben már régiós szinten is az élen zártunk. A biztató eredményeknek hála 2015-ben és 2016-ban összesen 7 milliárd forintnyi hazai beruházásról döntött az SAP, ami mögött ingatlanfejlesztés, létszámbővítés és a hosszú távú működésbe való befektetés áll. A nagyvállalati alkalmazások itthoni piacán már 50 százalék körüli a vállalat részesedése, idővel a 10-15 százaléknál tartó felhőmegoldások terén is hasonló pozícióra törekszünk.
Mik a fókuszpontok 2017-ben, változnak-e érdemben a stratégiai célok?
– A szoftvereladásoknál továbbra is két számjegyű a tervezett növekedési ütem, a felhőmegoldásoknál pedig minimum dupláznánk. Arra összpontosítunk, hogy segítsük a magyar vállalatokat a digitális átalakulásban a marketingtől a HR-en át a beszerzésig. Aki lemarad, az kimarad, a működésoptimalizáláson túl számos egyéb üzleti lehetőség rejlik az interneten összekötött eszközökben, az eddig strukturálatlan adathalmazok feldolgozásában vagy éppen a megosztásos gazdaságba való beágyazódásban. Ezt a folyamatot segíthetik a gazdaságfejlesztési és innovációs uniós pályázatok is.
Mely ágazatok fogékonyak leginkább az innovációra?
– A közlekedési vállalatok járnak az élen, de egyre tudatosabb e téren a pénzügyi és a közszolgáltatói szektor is. Az indok egyszerű: a hagyományos ágazatokat ma még nem képesek ledarálni a startupok, de már érzik, ha nem lépnek időben, a technológiai forradalom a nyakukra hozza azokat a riválisokat, akik gyorsabbak, rugalmasabbak, kevesebb költséggel jobb szolgáltatást nyújtanak, végül elveszik az ügyfeleiket. A kormányzat is támogatja a megújulást, erre jó példa az ipar 4.0 technológiai platform, amely a digitális gazdaság programjának egyik alapköve.
Hogyan látja az egészségügy, a közlekedés, illetve az okosváros informatikai kérdéseit?
– Jó néhány olyan beruházás van ma Magyarországon, amely közelebb hozhatja a jövőt, ha eleve okosmegoldásokkal tervezik meg, legyen az egy sportkomplexum vagy egy kulturális központ. Utóbbinál a múzeumokat és a közösségi tereket össze lehetne kapcsolni az egy rendszerbe integrált parkolással, jegyvásárlással, a kávézó vagy étterem kiválasztásával.
Jól szerepelt az anyacég
Sikeres negyedik negyedévet zárt globálisan is az SAP, az előző év azonos időszakához képest 6 százalékkal, 6,72 milliárd euróra emelkedtek a technológiai vállalat bevételei október–decemberben. A működési nyereség 14 százalékkal 1,93 milliárd euróra, az adózott eredmény pedig 18 százalékkal 1,51 milliárd euróra nőtt. Az egy részvényre jutó nyereség 18 százalékkal 1,26 euróra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.