BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ünneprontó eredmény az adóhivatal miatt

Majd 600 millió dollárt vett ki a Google anyacégének, az Alphabetnek a kasszájából az adóhivatal, ezzel keresztülhúzva a befektetők várakozásait.

Csalódást okozott részvényeseinek az Alphabet, a Google anyacége, amelynek bevétele 99 százalékban a keresőóriástól származik. Csupán 6,6 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el a tavalyi záró negyedévben, ám az előző év azonos időszakához mért félmilliárd dolláros plusz nem elégítette ki a befektetőket.

Ők egy részvényre vetítve (EPS) 9,63 dolláros profitot vártak, ehhez képest 9,36 dollárt mutatott ki a vállalat. Egy egyszeri tétel húzta keresztül az elemzői várakozásokat, a cégnek ugyanis be kellett fizetnie 586 millió dollárt az adóhivatalnak, enélkül 10,13 dolláros EPS-sel lephette volna meg híveit. A háttérben az a tavaly bevezetett új szabályozás áll, amely a munkatársak premizálását a készpénz helyett a részvényjuttatás felé tolja el.

Ezt alkalmazta a Google is, csakhogy a váltás egyszeri költségvonzata felett átsiklott a figyelme, ezért az adóterhelése a korábbi ötről 22 százalékra ugrott. Az elszámolásbeli változtatást végrehajtotta a társaság, így Ruth Porat pénzügyivezérigazgató-helyettes szerint ilyen meglepetésre a jövőben már nem kell számítani – írja a Marketwatch.

A negyedéves forgalom eközben 22 százalékkal 26 milliárd dollár fölé nőtt, de ez a pozitív hatás nem oldotta a gyengébb profit felett érzett borút. Sőt egyre többen vélik úgy, hogy a Google-nak valamit villantania kellene a hirdetési piacon, ugyanis hiába a két számjegyű növekedés, ha annak fenntarthatóságára a befektetők nem látnak garanciát.

Ez tükröződött vissza az árfolyamban is, amely a gyorsjelentés közreadása után 2 százalékot gyengült. A vállalat hatalmas összegeket költ fejlesztésre, az évzáró három hónapban 3,1 milliárd dollárt költöttek kutatásokra, 46 százalékkal többet az előző évinél. Kiemelten kezelik a felhőszolgáltatások fejlesztését, ebben viszont az Amazon és a Microsoft még előttük jár.

A szerver- és adatközpontok kiépítése különösen fontos, hogy az online hirdetések terítéséhez és a felhőszolgáltatásokhoz meglegyen a technikai háttér. Megéri a ráfordítást, hiszen a „felhőből” származó bevételük a negyedévben 62 százalékos növekedést felmutatva elérte a 3,4 milliárd dollárt. Igaz, ide számfejtik az androidos applikációk letöltéséből származó bevételeket és a hardvereladásokat is.

„Bárhová is nézek, világszínvonalú kollektívát látok, ami garancia arra, hogy sikeres legyen az évünk” – büszkélkedett Sundar Pichai vezérigazgató, aki külön kiemelte a YouTube videómegosztójuk hirdetésvonzó teljesítményét. Bejött a TrueView hirdetési rendszer is, amely átugorható reklámokat dob fel, amelyekért feladójuk csak akkor fizet, ha azokat a célközönség végignézi. A mobilhirdetéseknél 36 százalékos volt az éves szintű bevételbővülés.

Pénztemető viszont egyelőre az Alphabet másik, Other Bets nevű üzletága, amely a többi között az egészségügyi és az autóipari fejlesztéseket is viszi. Itt a negyedik negyedévben 262 milliós bevétel képződött, szemben a 2015 végi 150 millióval, ám az üzemi veszteség 1,1 milliárd dollárt tett ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.