Csalódást okozott részvényeseinek az Alphabet, a Google anyacége, amelynek bevétele 99 százalékban a keresőóriástól származik. Csupán 6,6 milliárd dolláros adózott nyereséget ért el a tavalyi záró negyedévben, ám az előző év azonos időszakához mért félmilliárd dolláros plusz nem elégítette ki a befektetőket.
Ők egy részvényre vetítve (EPS) 9,63 dolláros profitot vártak, ehhez képest 9,36 dollárt mutatott ki a vállalat. Egy egyszeri tétel húzta keresztül az elemzői várakozásokat, a cégnek ugyanis be kellett fizetnie 586 millió dollárt az adóhivatalnak, enélkül 10,13 dolláros EPS-sel lephette volna meg híveit. A háttérben az a tavaly bevezetett új szabályozás áll, amely a munkatársak premizálását a készpénz helyett a részvényjuttatás felé tolja el.
Ezt alkalmazta a Google is, csakhogy a váltás egyszeri költségvonzata felett átsiklott a figyelme, ezért az adóterhelése a korábbi ötről 22 százalékra ugrott. Az elszámolásbeli változtatást végrehajtotta a társaság, így Ruth Porat pénzügyivezérigazgató-helyettes szerint ilyen meglepetésre a jövőben már nem kell számítani – írja a Marketwatch.
A negyedéves forgalom eközben 22 százalékkal 26 milliárd dollár fölé nőtt, de ez a pozitív hatás nem oldotta a gyengébb profit felett érzett borút. Sőt egyre többen vélik úgy, hogy a Google-nak valamit villantania kellene a hirdetési piacon, ugyanis hiába a két számjegyű növekedés, ha annak fenntarthatóságára a befektetők nem látnak garanciát.
Ez tükröződött vissza az árfolyamban is, amely a gyorsjelentés közreadása után 2 százalékot gyengült. A vállalat hatalmas összegeket költ fejlesztésre, az évzáró három hónapban 3,1 milliárd dollárt költöttek kutatásokra, 46 százalékkal többet az előző évinél. Kiemelten kezelik a felhőszolgáltatások fejlesztését, ebben viszont az Amazon és a Microsoft még előttük jár.
A szerver- és adatközpontok kiépítése különösen fontos, hogy az online hirdetések terítéséhez és a felhőszolgáltatásokhoz meglegyen a technikai háttér. Megéri a ráfordítást, hiszen a „felhőből” származó bevételük a negyedévben 62 százalékos növekedést felmutatva elérte a 3,4 milliárd dollárt. Igaz, ide számfejtik az androidos applikációk letöltéséből származó bevételeket és a hardvereladásokat is.
„Bárhová is nézek, világszínvonalú kollektívát látok, ami garancia arra, hogy sikeres legyen az évünk” – büszkélkedett Sundar Pichai vezérigazgató, aki külön kiemelte a YouTube videómegosztójuk hirdetésvonzó teljesítményét. Bejött a TrueView hirdetési rendszer is, amely átugorható reklámokat dob fel, amelyekért feladójuk csak akkor fizet, ha azokat a célközönség végignézi. A mobilhirdetéseknél 36 százalékos volt az éves szintű bevételbővülés.
Pénztemető viszont egyelőre az Alphabet másik, Other Bets nevű üzletága, amely a többi között az egészségügyi és az autóipari fejlesztéseket is viszi. Itt a negyedik negyedévben 262 milliós bevétel képződött, szemben a 2015 végi 150 millióval, ám az üzemi veszteség 1,1 milliárd dollárt tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.