BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az első elektromos hajtású ragadozó

Amióta indiai kézbe került, felfelé ívelő pályára lépett a Jaguar. Úgy sikerült átlépnie a múlt és a jelen közti küszöböt, hogy megtartotta tradícióit, mégis merészen veszi fel a versenyt német konkurenseivel.

Most a jövőbe tekint a márka, nem évtizedekkel, csupán évekkel előre, addig, amíg el nem készül a cég első teljesen elektromos autó­jának szériaváltozata. Erre nem kell sokáig várni, hiszen az I-Pace egy kis bátorsággal ebben a formában is piacra léphetne. Bátorságból pedig van bőven a nagy múltú cégnél: nem pusztán egy tiszta üzemű hajtásláncot, hanem egy vadonatúj alapokra helyezett járműkoncepciót álmodtak meg és készítettek el a nulláról, külső segítség nélkül.

A Jaguar alapelve, hogy a jövő autó­zását átformáló elektromos hajtás minden előnyét ki kell használni a tervezésben, a belső égésű motor, a váltómű és a kardántengely hiánya pedig új távlatokat nyit a mérnökök előtt. A kategóriába új színt hozó F-Pace felépítését a márka első alternatív hajtású tanulmányautója, a C-X75-ös struktúrájával fésülték össze, így tesz egyszerre sportos és masszív benyomást az I-Pace. Külső részletei ismerősek a jelenleg is kapható modellekről, újdonságot az arányai jelentenek. Az utaskabint mélyre ültették, nagy kerékjáratok és 23 colos kerekek, hajlított szélvédő, kupés tetővonal és visszacsapott hátsó ad erős karaktert az ötajtós formának. Utastere a szokottnál előrébb került, belső méreteit hosszú tengelytávval növelték, melyhez rövid túlnyúlások tartoznak. Nemcsak a helykínálat elsőrangú, csomagtartója 530 literes, legalábbis a hátsó, merthogy elöl is található egy 28 literes rekesz, a kesztyűtartó pedig nyolcliteres.

A Jaguar szerint az új modell vásárlóinak döntő többsége először ül majd elektromos autóban, ezért a megszokott menettulajdonságokat és vezetési élményt kell nyújtania, nem is szólva az örök mumusnak számító hatótávról. A megfelelő technológiát házon belül fejlesztették, hogy a lehető legkisebb helyigényű és a lehető legnagyobb hatásfokú legyen. Mindkét tengelyre került egy-egy villanymotor, összesen 400 lóerős teljesítménnyel és 700 Nm nyomatékkal, ez egyben virtuális összkerékhajtást is jelent, 0–100-as sprintje 4,0 másodperc körül várható. A lítiumion-akkucsomag teherviselő elemként került bele a padlólemezbe, 90 kWh-s kapacitása túlmutat a mai mezőny legtöbb villanyautóján. 500 km-es hatótávot ígérnek az NEDC-ciklus szerint, a gyáriak napi 40-50 km-es átlagos használattal, heti egy töltéssel számolnak. Hagyományos 230 V-os hálozatról vagy a Jaguar fali töltőjével otthon, utcai töltővel és gyorstöltővel pedig közterületen is pótolható az energia, utóbbi (50 kW-os villámtöltő esetén) két óra alatt 100 százalékra tölti az akkukat.

A gyártás elindítása két éven belül várható a Steyr grazi üzemében, addig már csak finomhangoláson esik át, alapvető felépítése változatlan marad. Az angolok olyan komolyan gondolják a piac megreformálását, hogy előremutató hajtásláncukkal beneveznek a Formula E-be, így egy csipetnyi hagyományt is csempésznek a jövő formálásába, azoknak az időknek az emlékére, amikor a Le Mans-i 24 órás verseny volt az etalon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.