BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy kamionból lehet az új hungarikum

Nyolcadik éve járja az országot Magyarország egyetlen és legtöbbet érő szűrőkamionja. A monstrum évi 300-400 millió forintból tartható fenn – mondta a Világgazdaságnak Dankovics Gergely programigazgató

Mennyibe kerül ez a kamion a költségvetésnek?

– A jármű egy humanitárius program keretében működik, a magyar államnak egy forintjába sem kerül. A szűrőbuszt kortól, lakóhelytől, foglalkozástól és tb-kártyától függetlenül minden magyar állampolgár igénybe veheti. 2010 óta a programiroda üzemelteti a kamiont egészségügyi szolgáltatóként. Ez egy húsz méter hosszú speciális jármű, Európában is egyedinek számít. A szűrésre érkezőkön fél óra alatt 37 ingyenes vizsgálatot végeznek el.

Nyolcadik éve járja az országot a szűrőkamion. A honlapukon viszont egy sor sincs arról, hogy idén merre jár majd.

– A program mindig márciusban indul, és decemberig tart. Március 5-én fent lesz minden helyszín a honlapon. Mindig januárban hirdetjük meg az adott évi programot az önkormányzatok és nagyobb rendezvényszervező cégek számára. Minden évben 2400 pályázat érkezik hozzánk, ebből kiválasztunk kétszáz pályázót. Kétszáz napon át, március 17. és december 10. között állandóan úton van a kamion. Egy év alatt hatvanezer állampolgárt tudunk kiszolgálni a programmal.

A kamion eszközparkja nyolc év alatt amortizálódik. Az új műszereket honnan szerzik be?

– A szűrőkamion felszerelése durván 160 millió forintot érhet most. Legutóbb hétmillió forintos műszerbeszerzésre pályáztunk. Idén például már a vénás elégtelenséget is tudjuk szűrni dopplervizsgálattal, és a laktózérzékenységet is ki tudjuk mutatni. Minden évben pályázunk műszerekre az Európai Unió regionális fejlesztési alapjánál. Sikeres pályázat esetén a műszerek 85 százalékát az unió finanszírozza, 15 százalékát pedig a magyar állam. 2010-ben, amikor a busz megkezdte a működését, uniós és szponzorációs pénzekből indultunk.

Mennyibe kerül évente a kamion üzemeltetése?

– Nagyjából 300-400 millió forintba, leginkább azért, mert meg kell venni az üzemanyagot és a szűrésekhez szükséges tesztcsíkokat is. A finanszírozás többlépcsős, vannak az uniós forrásokból vett eszközök, például a Társadalmi megújulás operatív program, vannak a szponzorációs bevételek, de olyan is van, hogy egy-egy önkormányzat nyer egy egészségügyi pályázaton, és mi vagyunk a kivitelezők. És ebből a sok-sok kicsiből összejön annyi, hogy működésünkkel nem terheljük a költségvetést, az embereknek pedig olyan programot adunk, amely uniós szinten is egyedinek számít.

A kamionnak van állandó személyzete?

– Igen, egy 21 fős stáb, koordinátorok, sofőrök, logisztikai emberek, de közben 1300-an dolgoznak a kivitelezésben. Szakápolók, háziorvosok, szakorvosok és civil szervezetek önkéntesei is. Egyébként főleg a helyi erőkre számítunk, tehát ha Szombathelyen vagyunk, akkor a helyi orvosok és ápolók vannak mozgósítva, ők vizsgálják a pácienseket. Minden önkéntes alapon történik, az orvosok és az ápolók ezért nem kapnak fizetést.

Miért nem támogatja önöket anyagilag az egészségügyi kormányzat? A szűrőprogram, ahogy mondja, rendkívül népszerű.

– Eddig az egészségügyi államtitkárság a színfalak mögött támogatta a programunkat, de pénzt nem áldozott rá. Megvárjuk 2020-at, hogy legyen mögöttünk egy olyan adatbázis, egy olyan know-how, amelyet utána szélesebb körben tovább lehet vinni. Mivel ilyen, de még ehhez hasonló program sem működik az unióban, ez akár lehetne egy újabb hungarikum is. A programot egyébként szabadalmi jogvédelemmel láttuk el az Európai Unió teljes területére. Magyarországon a Semmelweis Egyetemen és a Nyugat-magyarországi Egyetemen már a tantervbe is bekerült. Az biztos, hogy 2020 után további tíz évre meghosszabbítjuk a szűréseket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.