Megkezdődött az elmúlt másfél hónapban feltorlódott áruk fuvarozása, miután a napokban véget ért a jégzajlás miatti 45 napos kényszerpihenő – mondta a Világgazdaságnak Szalma Botond egykori Mahart-vezér, a Plimsoll Zrt. résztulajdonosa.
Míg máskor a kiszámíthatatlan időjárás, az alacsony vízállás okoz gondot – ami ráadásul a megbízói kört is elbizonytalanítja –, most egyes al-dunai kikötők nem bírják a megnövekedett forgalmat, ám szerencsére a magyar kikötőkkel ilyen probléma nincs – jegyezte meg a szakértő. A kikötők mellett a vízi utakkal is gondok vannak. Elkerülhetetlen lenne a folyók szabályozása, és e téren a régióban az utóbbi időben szinte csak Németország lépett valamit.
Szalma szerint a Duna e szempontból negyvenéves elmaradásban van. Hozzátette: be kellene fejezni a vízlépcső építését Bős–Nagymarosnál, és továbbiakat kellene építeni Adonynál és Fajsznál. Ezek több százmilliárd forintos kiadást jelentenének az államnak, hisz például a bős–nagymarosi beruházás befejezése 200-300 milliárd forintot, a másik két vízlépcső építése pedig (egyenként) 100-300 milliárd forint igényelne. Ezek azonban száz-kétszáz évre is megoldanák a vízi infrastruktúra problémáit.
Szalma szerint ezen vízműveket nem csupán a hajózás miatt kellene megépíteni, hiszen nemzetgazdasági szempontból is megtérülő beruházások lennének, mert a folyó szabályozatlansága miatt az alacsony talajvíz egy-egy évben akár százmilliárdos veszteséget is okozhat az agráriumnak. A mezőgazdaság mellett e beruházások természetesen a közlekedés fejlesztését is szolgálnák, hisz a vízlépcsőkkel együtt három új Duna-híd is megépülhetne, ami szintén kedvező lenne. Mindezek mellett a turizmus fejlődéséhez is hozzájárulnának a beruházások – emelte ki Szalma.
A tranzit dobta meg a folyami áruszállítást
Tavaly az előző évhez képest a vízi áruszállítás volumene 0,8, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 8,3 százalékkal emelkedett, ami a tranzitszállítás jelentős, 21 százalékos növekedésével magyarázható – derül ki a KSH adataiból. Közben a magyarországi belvízi kikötőkben a be-, illetve kirakott áruk össztömege kilenc százalékkal csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.