BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Súlyos bírságra számíthatnak a mulasztók

A cégek döntően még nem készült fel arra, hogy megfeleljenek a jövő májusban életbe lépő általános adatvédelmi rendelet (General Data Protection Regulation, GDPR) előírásainak – mondta Zala Mihály, az EY Kibervédelmi Szolgáltatások igazgatója egy keddi sajtóbeszélgetésen.

Az új jogszabály fókuszában a személyes adatok kezelése, védelme áll. Ezt tehát minden, a három főstől a kétszáz ezer alkalmazottat foglalkoztatóra vállalkozásnak garantálnia kell. A kisebb cégeknek, vagyis ahol kevesebb adat védelmét kell biztosítani, ott ez kisebb feladvány lesz. A nagyobb cégek felkészülése azonban hónapokat, akár egy fél évet is igénybe vehet, vagyis ha valamely vállalkozás 2017 februárjában kezdi el a jogi, műszaki felkészülést, akkor a májusi határidőre biztos nem tud eleget tenni az elvásásoknak.

A vállalkozások túlnyomó többsége kénytelen lesz majd igénybe venni valamilyen külső segítséget az átálláshoz, vagyis a jogszabályi megfelelés pénzbe fog kerülni, de a befektetés a kiszabható bírság összegénél várhatón kevesebb lesz. Márpedig a vállalkozások komoly bírságra számíthatnak, ennek mértéke a társaság teljes éves árbevételének négy százaléka, legfeljebb húsz millió euró.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság ugyanis vizsgálatot folytathat a cégeknél, és ha ezek során kiderülnek a hiányosságok, akkor a vállalkozások megbírságolhatóak, de egy adatvédelmi „incidens” kapcsán is fény derülhet a mulasztásra, és ilyenkor is büntetést kaphatnak a cégek. Az új jogszabály alapján például minden adatvédelmi incidenst jelenteni kell a hatóságnak, és az uniós rendelet alapján például a web áruházakat üzemeltetőknek fel kell kínálniuk azt a lehetőséget, hogy az ügyfél töröltethesse a náluk keletkezett adatokat.

A jogszabály tehát minden cégre vonatkozik, a kereskedő vállalkozásoktól, a web áruházak üzemeltetőkön át, a bankokon keresztül biztonsági cégekig, ez utóbbiak köréből is kiemelkednek a beléptető rendszereket működtetők, hisz egyre nagyobb hangsúlyt kap a sport biztonság – emelte ki az igazgató. A társaságoknak tehát a következő időszakban át kell strukturálniuk adatvédelmi rendszereiket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.