A cégvezetés még márciusban tette közzé a légitársaság megmentését szolgáló tervezetét, amelytől azt várták, hogy két év alatt nyereségessé váljon a vállalat. Ebben többek között jelentősen csökkentették volna a dolgozók bérét, és új kollektív szerződés aláírását is tervezték, ezért a konszern megmentéséhez szükséges mentőcsomagot a szakszervezeteknek is el kellett volna fogadnia. Az érdekképviseletek azonban sztrájkkal fenyegetőztek, végül a kormányzat lépett közbe egy kompromisszumos megállapodással.
[caption id="" align="aligncenter" width="626"] Kép: AFP[/caption]
Eszerint „csak” nyolc százalékkal csökkentették volna a fizetéseket és 950 munkavállaló állása szűnt volna meg a korábbi 30 százalékos fizetéscsökkentés, és 1450 fős leépítés helyett. Azonban most ez a kompromisszumos megoldás is elbukott a dolgozók ellenállásán. Amennyiben nem lesz szanálási terv, a légitársaság tulajdonosai közül az Intesa Sanpaolo és az Unicredit is azzal fenyegetőztek, hogy blokkolják a további kifizetéseket – azaz csődbe megy a 12500 főt foglalkoztató, volt állami légitársaság.
Az Alitalia jó néhány – olykor közvetlen állami részvétellel lezajló – mentőakción van már túl, 2008-ban csődbe ment, és közel állt ehhez 2014-ben is. Az olasz Mediobanca egy korábbi elemzése szerint 1974–2014 között 7,4 millliárd euróba került az államnak a légitársaság életben tartása. A legutóbbi menet főszereplője az Egyesült Arab Emírségekből érkezett Etihad volt, amely 2014-ben 49 százalékos részesedést szerzett az Alitaliában, a többségi tulajdon pedig egy olasz konzorcium kezébe került (meghatározó tagjai az Intesa Sanpaolo bank, az olasz állami posta, valamint az UniCredit bank).
Az Etihad a színre lépésekor azt ígérte, hogy 2017-re nyereségessé teszi az olasz légitársaságot, Róma pedig fontos nemzetközi csomópont lesz, sok hosszú távú járattal. Ehhez képest 2015-öt az Alitalia csaknem 200 millió euró veszteséggel zárta, a tavalyi deficit pedig 400 millió euróra tehető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.