BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágább is a tramtrain, meg nem is

A vártnál drágábban kínálta a villamos-vonatokat (tramtrain) a svájci Stadler a MÁV nemrég zárult tenderén, de messze nem azzal a közel 100 százalékkal, ami miatt a Miniszterelnökséget vezető miniszter – közleménye szerint – veszélyben érzi a Hódmezővásárhely–Szeged villamos-vasúti rendszer létrehozását. Lázár János a térség országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként arra kérte a kormányt, hogy az aránytalanul megnőtt költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a projektre.

 [caption id="" align="aligncenter" width="700"]Kép: Stadler Kép: Stadler[/caption]

A miniszter az ügyben a MÁV-ot és az azt felügyelő NFM-et is súlyos tervezési és előkészítési hibákkal vádolta, és üzleti érdekcsoportok kormányra gyakorolt nyomását sejtette az ügylet kapcsán.

Kérdés, milyen árhoz képest lehet túllépésről beszélni. Lázár János a Delmagyar.hu cikkére hivatkozott, amely (más forrás alapján) azt írja, hogy a MÁV 32 millió eurónak megfelelő 10 milliárd forintot szánt a beszerzésre. A végösszeg mégis 16 milliárd forintra (51,2 millió euróra) rúg a Stadlertől elfogadott, vonatonként 6,4 millió eurós ajánlat alapján. (Ez 60 százalékos túllépés.) Ráadásul van egy másik „várt” ár is: a tenderbontáskor nyilvánosságra került, hivatalos MÁV-becslésben vonatonként 5,5 millió euró szerepelt, ami a 8 vonat esetében összesen 44 millió eurós, azaz közel 14 milliárd forintos költséget jelent. Ennél a Stadler ajánlata „csak” 16,27 százalékkal volt magasabb. Hab a tortán, hogy volt egy harmadik várakozás is: a kormány aktuális éves fejlesztési keretében (IKOP-3.2.0-15 azonosító jellel) már a tender végén elfogadott 16 milliárd forint támogatás szerepel az érintett 8 jármű beszerzésére.

Mindazonáltal nem alaptalan a Delmagyar.hu 10 milliárd forintos információja sem, csak másra vonatkozik: piaci forrásunk szerint ez a 10 milliárd forint a tramtrainbeszerzés uniós támogathatóságának felső határa abban a részletes megvalósíthatósági tanulmányban, amelyet a hódmezővásárhelyi önkormányzat készített. A pálya-infrastruktúra megvalósítása külön keret. A MÁV-Start a beszerzést uniós forrásból kívánja megvalósítani. A járművekre vonatkozó szállítási szerződés csak a támogatási szerződés megkötésével, aláírásával lép hatályba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.