Összesen 40 nagy kapacitású vonat beszerzéséről született tegnap keretmegállapodás a MÁV-Start Zrt., valamint az erre kiírt közbeszerzési pályázat győztese, a Bussnang AG, illetve a svájci gyártó magyarországi érdekeltsége, a Stadler Trains Magyarország között. Az aláíró Csépke András vezérigazgató, Peter Jenelten ügyvezető elnökhelyettes és Dunai Zoltán ügyvezető igazgató volt.
A rugalmas megállapodás keretében a MÁV-Start az első tételben tíz, kétszintes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) szerelvényt rendel, a beszerzés forrása az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) 60,55 milliárd forintos kerete lesz. A tényleges lehívásra a hátralévő konzultáción véglegesített feltételekkel kerül sor, az újabbakra pedig a források függvényében, hangzott el az aláírás alkalmából tartott tájékoztatón. A motorvonatok megvásárlására, azaz az eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított 96 hónapon belül kerülhet sor.
A beszerzés révén enyhülhet a MÁV-Start elővárosi forgalmában a zsúfoltság. A MÁV-Start a KISS-eket először a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon veti be 2019–2020 között. Terveik szerint a hétvégi időszakban az utasok egyes kiemelt forgalmú távolsági vonalakon is találkozhatnak az emeletes vonatokkal, például iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, nyáron pedig a Dél-Balatonnál és a Velencei-tónál. A szerelvények rugalmas használatát teszi lehetővé, hogy a kocsijaik modulárisak, továbbá variálhatók a személyszállító vasúttársaság flottájában már használt 123 FLIRT villamos motorvonatokkal.
Az új motorvonatok később közlekedhetnek a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös vonalszakaszokon is. Karbantartásuk a MÁV-Start szolnoki telephelyén történik majd. Az óránként 160 kilométer megtételére képes szerelvények vállalt rendelkezésre állása 95 százalék.
A megrendelés értékének több mint 50 százaléka magyarországi beszállításból származhat. A kocsiszekrények hegesztése és a forgóvázak gyártása a Stadler szolnoki üzemében történik, míg a betétkocsik festése és összeszerelése a Dunakeszi Járműjavítóban. Az utóbbi cég felel a kész járművek üzembe helyezéséért is. A két társaság eleve együtt indult a vonatokra kiírt közbeszerzésen. A projektet a Stadler emeletes járművekért felelős kompetencia-központjaként működő svájci altenrheini gyár felügyeli.
– Légkondicionált, tágas utastér
– Wifi, mobil- és laptopcsatlakozó
– Kamerarendszer
– Három hagyományos és egy mozgássérült-WC
– ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer
– 160 km/h engedélyezett sebességForrás: Stadler
– Légkondicionált, tágas utastér
– Wifi, mobil- és laptopcsatlakozó
– Kamerarendszer
– Három hagyományos és egy mozgássérült-WC
– ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer
– 160 km/h engedélyezett sebességForrás: Stadler-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.