Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi szervezet és Terméktanács (FruitVeB) elnöke szerint a piacokon és az áruházláncokban már megjelentek a magyar primőr zöldségek, főleg a termálvízzel fűtött üvegházakból, fóliasátrakból érkezik nagyobb mennyiségben például a paprika, a paradicsom és az uborka. A hidegfóliákból is elkezdték a hidegtűrő növények szedését, például a salátaféléket, a hónapos retket, a kínai kelt és a zöldhagymát.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Most már olcsóbb lesz a primőr - Kép: Shutterstock[/caption]
Az üvegházi és fóliás termelésnek köszönhetően a legtöbb hajtatott termékből a magyarországi termelők április közepétől november végéig folyamatosan látják el a piacokat. A magyar primőráru a kisebb szállítási távolság miatt frissebb, ezért jobb minőségű, mint az import. A nagy áruházláncok kevésbé érvényesítik ezt az árakban, de ennek köszönhetően a termelőknél és a piacokon olcsóbb a hazai.
A zöldségek ára eddig, főleg a salátákat illetően, drágább volt a megszokottnál. A KSH adatai szerint az importból származó fejes saláta nagykereskedelmi ára 42 százalékkal, a jégsalátáé 92 százalékkal volt magasabb. Ennek az az oka, hogy Olaszországban és Spanyolországban is sokkal hidegebb volt a tél. Sok hazai gazdálkodó ezért növelte a termesztést. Ez a mostani hetekre már túlkínálatot okoz, ennek köszönhetően már nem drágább, sőt olcsóbb a saláta, mint lenni szokott. (Nem csak Magyarországot érintette az áruhiány.)
Már 200-300 forintért árulnak egy fej salátát. Nemcsak hazai piacra, exportra is egyre többet termelnek a magyar gazdák. A kivitel 2 százalékkal, 4,82 ezer tonnára nőtt 2016-ban. A saláta legnagyobb részét Ausztriába és Romániába szállítjuk. Ledó Ferenc azt mondta: a magyar zöldségek részaránya a primőrök között a fontosabb termékek, például a paprika, paradicsom és a saláta esetében húsvét után már eléri a 60-70 százalékot. Május elejére pedig már a 80-90 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.