Ennek levét viszont a vasúttársaságok isszák meg, a szennyeződés eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása ugyanis évente több százmillió forintba kerül, és jelentős tisztítási kapacitást von el. A vonatok és a hévek felületeinek jogosulatlan összefestői egyébként bűncselekményt követnek el. Tettükkel az okozott kár mértékétől függően a rongálás vétségét vagy bűntettét valósítják meg, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után.
Április 14-én este a HÉV-en dolgozó biztonsági szolgálat tetten ért egy graffitist, akinél a filctollon kívül egy 9 centiméteres kést is találtak, a rendőrség által elvégzett drogteszt pozitív lett. Április 29-én hajnalban a pilisvörösvári vasútállomáson pedig egy Desiro motorvonatot firkáltak össze 100 négyzetméternyi felületen. Ez csak két eset! Az elmúlt fél évben legalább kéttucat rendőrségi feljelentést tett a HÉV és a MÁV-START a rongálások miatt. Drasztikusan nőtt ugyanis a graffiti által okozott rongálások száma: a HÉV esetében naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső, míg a MÁV-START vonatain naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet firkálnak össze. A rendőrség szerint az egyre gyakoribb graffitizés hátterében a feltehetőleg 14-22 év közötti elkövetők egymás közötti rivalizálása állhat.
https://youtu.be/r1OHFVhnls4
A HÉV-szerelvények belső burkolati elemeit és a karosszériát különböző eszközökkel, egyre maróbb szerekkel rongálják, a festékek és vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba és nem távolíthatók el maradéktalanul – így a megjelenő firkálások, karcolások kezelése, eltávolítása nagy kihívást és szélmalomharcot jelent. Amennyiben a HÉV szerelvények belső felületeiről nem távolíthatóak el a graffitik, akkor cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek jelentős megbontásával jár. A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forintra tehető. Az ablakok esetében – a jelenlegi karcolási gyakoriságot alapul véve (általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete) – az üvegfelületek teljes karcmentesítésének éves költsége 600 millió forint. A károk teljes helyreállítása tehát évente több mint 700 millió forintba kerül a HÉV-nél. A graffitik és rongálások ellen több éve keresik a tartós megoldást.
A vasúttársaság vonatain az első negyedévben – az elmúlt évek hasonló időszakához képest – duplájára nőtt a külső felületre fújt graffitik mennyisége, a belső felületeket viszont nagyjából ugyanolyan mértékben firkálják össze, mint eddig. 2016-ban 2750 négyzetméternyi külső és 13300 négyzetméternyi beltéri graffitit távolítottak el a vonatokról, viszont idén, az első negyedévben a vonatok külsejéről már 1260, belülről 3300 négyzetméter graffitit kellett lemosni. Ezen szennyeződések eltávolítása és a járművek védőlakkal történő ellátása milliós kiadást jelent, és jelentős emberi erőforrást igényel. Az antigraffiti lakkréteg felhordása típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül. A védőbevonatok megfelelő védelmet biztosítanak a keletkezett graffitik akár nyomnélküli eltávolításához. A graffitiket a keletkezésüket követően rövid időn belül igyekeznek eltávolítani a járművekről, egyrészt hogy minél rövidebb ideig lássa az utazóközönség, másrészt, hogy a tag-ek ne sokáig hirdessék a graffitisek kétes értékű dicsőségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.