BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a román légiforgalom-irányítók sztrájkja

Határozatlan időre részlegesen beszüntették a munkát a romániai légiforgalom-irányító szolgálat (ROMATSA) dolgozói kedden helyi idő szerint kilenc órától kezdődően.

A román sztrájktörvény nem teszi lehetővé a légiforgalom-irányítás teljes leállítását, a ROMATSA alkalmazottainak sztrájk esetén is biztosítaniuk kell a menetrendszerű járatok legalább egyharmada, valamint a kormányzati és sürgősségi feladatokat ellátó légi járművek földi irányítását. A romániai repülőtereken a kijelzők a járatok késését – néhány esetben törlését – mutatják. Azt, hogy mely gépek szállhatnak fel, nem a szakszervezet vagy a ROMATSA vezetősége dönti el, hanem az európai légi közlekedés biztonságáért felelős Eurocontrol.

Valentin Iordache, a bukaresti Henri Coanda nemzetközi repülőtér kommunikációs igazgatója azt tanácsolta az utasoknak, hogy vegyék fel a kapcsolatot a légitársasággal, hogy megtudják, indul-e az a járat, amire jegyet váltottak és mekkora késés várható. A szóvivő szerint egyelőre főleg késésekről van szó, a sztrájknak akkor lehet komolyabb következménye, ha két óránál tovább tart. Az ország legnagyobb repülőtere naponta mintegy 150 járatot fogad és ugyanennyit indít. A ROMATSA vezetősége a bíróságtól kérte a sztrájk betiltását, arra hivatkozva, hogy a szakszervezet megsértette a munkajogi törvényt. A bukaresti törvényszék munkakonfliktusokkal foglalkozó részlegén fél kilenckor kezdődött a kereset tárgyalása, de a döntést a kora délutáni órákra halasztották.

A ROMATSA dolgozói május 12-én kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak, az akkori munkabeszüntetés mintegy kétszáz polgári járatnál okozott késést. A mostani határozatlan idejű munkabeszüntetésről múlt héten döntött a szakszervezet, mert a figyelmeztető sztrájkot követően sem tudott megegyezni a munkáltatóval ötvenpontos követeléslistája teljesítéséről. A szakszervezeti vezetők azt állítják: nem nagyobb fizetésekért sztrájkolnak, hanem a ROMATSA vezetőségével elégedetlenek, azt mondják, a vállalatot csőd fenyegeti. A szakszervezet a gyorsan növekvő légiforgalomra hivatkozva létszámbővítést kér, arra figyelmeztetve, hogy a légi irányítók túlterheltsége biztonsági kockázattá vált.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.