Miközben ma már számos személyautó-gyártó kínálatában akár több elektromos meghajtású autó is található, a motorkerékpároknál egyelőre nem ilyen kedvező a kép – mondta a Világgazdaságnak Zámbó Balázs, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnökségi tagja. A statisztikai adatok szerint tavaly csupán két elektromos motorkerékpárt helyeztek forgalomba Magyarországon, de máshol sem sokkal jobb a helyzet: Franciaországban például 2015-ben a teljes motorkerékpár-eladásból fél százaléknál is kevesebb volt az elektromos meghajtású, vagyis 550 darabot adtak el. Tavaly már komolyabb növekedés indult, amit az idén bevezetett 1000 eurós állami támogatás még tovább segíthet.
Magyarországon az említett két elektromos meghajtású motorkerékpár az amerikai Zero Motorcycles modelljei közül került ki. A kaliforniai vállalat 2006-ban lépett erre a piacra, és ma már hat utcai modellje is van.
Nagyjából szintén ekkor startolt a másik amerikai gyártó, a Vectrix , amely kizárólag elektromos meghajtású robogókat gyártott, mégpedig Lengyelországban, de még mielőtt igazán befutott volna, felszámolták a céget. Az osztrák KTM pedig elektromos meghajtású terepmotorokban és szupermotóban utazik. Jelenleg háromtagú a Freeride E család, ám elképzelhető, hogy idővel áttérnek más típusokra is. Az elektromos motorkerékpárok palettáját tovább gazdagítja az olasz Energica, amelynek három modellje is fut, és amely cég kereskedőhálózatot is fenntart, de főleg Nyugat-Európára koncentrál. Ezek az elektromos robogók és motorok leginkább a dél-európai országokban népszerűek, hisz itt egyébként is nagy múltja van a motorozásnak, a 100 kilométer megtételére alkalmas járművek pedig tökéletesen megfelelnek az ingázásra. A BMW C evolution robogója idén megkapta a BMW i3 új akkumulátor-rendszerét, s így a hatótáv immár 160 kilométer. A BMW Motorrad egyébként készített egy tanulmány sportmotort is, amelyből idővel akár „valóság” is lehet, miként a Yamaha – szintén utcai tanulmány – elektromos motorkerékpárjából.
Az elektromos motorkerékpárok választéka tehát már eléggé színes, de egyelőre nincs számottevő piacuk. A fejlesztők pedig főleg az akkumulátorok mérete miatt a kisebb testű és a rövidebb utazásokra használatos robogókra koncentrálnak. A nagy távolság, akár napi 500-600 kilométeres táv megtételére használt túramotorok egyelőre nem készülnek, az akkumulátorok jelenlegi kapacitáskorlátai miatt nincs is ilyen irányú törekvés – tette hozzá Zámbó Balázs.
Tavaly egyébként 2213 új motorkerékpárt értékesítettek, ami 6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezen belül jelentősen, 8 százalékkal zsugorodott a 125 köbcentisek eladási indexe, ellenben az ötszáz köbcenti felettieké szokatlan mértékben, 13 százalékkal nőtt. Az idei év első négy hónapjának adatai alapján viszont úgy tűnik, megállt a piac, április végéig ugyanis csupán 660-at sikerült értékesíteni, szemben a tavalyi több mint 800-zal. Az első négyhavi adatok szerint a Honda vezet, melyet a BMW követ, harmadik helyen pedig a Suzuki áll. Az MGE a gyenge értékesítési adatokat azzal magyarázza, hogy e járműfajta eladását fokozottabban befolyásolja az időjárás szezonalitása.
Változásokat sürget a szakmai szövetség
Az MGE a motorkerékpárok tíz éve változatlan regisztrációs adójának csökkentését is javasolja, a 80 köbcentiméter alatti motorok esetében pedig eltörölnék a 20 ezer forintos adót. Az MGE szerint könnyíteni kellene a 125 köbcentis robogók B kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúrát is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.