Az Európai Bizottság megvizsgálja, hogy Szlovákia nem nyújtott-e a megengedettnél nagyobb állami segítséget a Jaguar Land Rover autógyártó nyitrai nagyberuházásához. „Ez Brüsszel legitim lépése. Szlovákia már tavaly májusban értesítette a bizottságot, hogy a megengedhető maximális, 125 millió eurós állami támogatásban részesíti az autógyártót. Nyitottak vagyunk a tárgyalásokra, az Európai Bizottságnak minden kért információt és dokumentumot átadunk” – közölte Peter Ziga szlovák gazdasági miniszter.
A 125 milliós támogatás az összköltség 9 százalékát teszi ki, az autógyár 1,4 milliárd euróból valósul meg, és jövőre már üzemelni fog. Ez az összeg még védhető, azonban Pozsony egyéb eszközökkel is támogatta a társaságot. A nyitrai ipari parkban 110 millió euróért vásárolta meg a szükséges földterületet, amelyet átruház a cégre. Az ipari park közművesítése is legalább 185 millióba került, egyéb költségekről, mint például egy speciális vasúti teherterminál és az R1-es gyorsforgalmi útra rácsatlakozó úttest megépítéséről nem is szólva. Azaz a végső számla bőven 400 millió euró felett jár. Pozsony viszont azt állítja, hogy az ipari parkban már 23 cég működik, vagyis az ott eszközölt beruházások más társaságokat is szolgálnak.
A Fico-kormány azzal is érvel, hogy a telephely végső kiválasztása során a Jaguar már csak Szlovákia és Mexikó között mérlegelt, vagyis ha nem adják meg a maximális kedvezményeket, akkor az EU-n kívül valósult volna meg az évi 5 milliárd eurós termelési értékű beruházás. A brüsszeli vizsgálódás arra keres választ, hogy esetleg nem a bőkezű szlovák támogatás volt-e a Jaguar letelepedésének egyetlen oka. Lehet, hogy a 125 milliós közvetlen állami pénzinjekció egy részét az indiaiaknak vissza kell majd adniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.