Megirigyelte a Ferrari tőzsdei sikerét a brit Aston Martin, amely jövőre vinné részvényeit a börzére. A luxusautó-gyártó olasz és kuvaiti tulajdonosai az utóbbi években pénzt és energiát nem kímélve újra kelendő portékává tették a márka modelljeit. Az Aston Martin ezért joggal számíthat a befektetők érdeklődésére, noha akkora sikersztorit, mint amilyent a Ferrari írt, nem érdemes várni tőle – írja a Bloomberg. A cég tavaly tiszta helyzetet teremtett, végrehajtotta az elengedhetetlen leírásokat, kitisztítva ezzel a mérlegét, ugyanakkor adózás előtti eredménye emiatt még mindig mínuszban van. Az ígéretek szerint idén lesz a fordulópont, az eladások csúcsot dönthetnek, és EBITDA-szinten is pozitív számokat közölhetnek az év végén. A két éve kezdett megújulási folyamat nemcsak a gazdálkodást, de a modellpalettát is érinti, 2021-ig számos új luxusautót dobnak a piacra. Kulcsfontosságú lesz a brutális kinézetű, bivalyerős DB11-es luxussportautójuk fogadtatása, ha itt betalálnak, akkor a később kijövő modellek is erős keresletre számíthatnak. Márpedig a DB11-es várólistája egyre hosszabb. A cég a városi terepjárók (SUV) piacára is kilép, és stratégiája értelmében elsődlegesnek az új vásárlók megszerzését tartja, noha a márkahű fanatikusokra is számít.
A sikeres részvénykibocsátáshoz ugyanakkor az is kell, ami a Ferrari esetében megvolt: az előre kalkulálható nyereségszint. Mivel méret és forgalom alapján az Aston Martin jóval kisebb, e tényező sok kockázatot rejthet magában. A befektetők az árazás alapján is elfogadták azt, hogy a tőzsdei repülőrajttal induló Ferrari valódi luxustermékeket kínál, s ehhez luxusárfolyam dukál. A Ferrari részvényárfolyam alapján kalkulált piaci értéke az előrejelzett EBITDA 16-szorosát teszi ki, ami döbbenetesen magas szám, ha a Mercedes anyacégének, a Daimlernek 2,4-szeres vagy a BMW-nek 6,8-szeres szorzójához viszonyítunk. Az Aston Martin piaci értékét jelenleg 3,25 milliárd dollárra becsülik. Jóllehet a brit cég profitmarzsa egyre nő, a Ferrari szintjétől még messze van. Ha az Aston Martin vonzó alternatíva lesz, egészséges versenyt indukálhat, és akár vissza is húzhatja a fellegekből a Ferrari árfolyamát – vélik elemzők. Az is kérdés, melyik tőzsdén debütáljon az autógyártó papírja. Menjen New Yorkba a Ferrari után, vagy inkább Londont válassza? Utóbbit nem javasolják a szakértők, akik emlékeztetnek arra, hogy a patinás futballcsapatot, a Manchester Unitedet is „odaát” jegyzik, s a Pret A Manger szendvics- és salátahálózat is arrafelé kacsingat. London mellett az szól, hogy itt az Aston Martin megőrizhetné „tradicionális brit jellegét”.
Brit büfé a Wall Streeten
Az 1986-ban alapított s globálissá fejlesztett Pret A Manger szendvicseket, kávét és salátákat kínáló gyorsétterem-hálózat IPO-ja is előkészületben van. Tulajdonosa, a Bridgeport Advisers magántőke-társaság elérkezettnek látta az időt, hogy értékesítse befektetését. A cég tavalyi bevételei 15 százalékkal, egy egységére eső forgalma pedig 4,8 százalékkal nőtt. A New York-i IPO-t azért is forszírozzák a tulajdonosok, mert az amerikai piac megdolgozása épp folyamatban van, s tavaly már 200 millió dollár bevételük származott az USA-ból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.