Szembementek az általános trenddel a szarvasmarha- és a lúdtartók, ugyanis a tavaly decemberi állatszámlálás adatai szerint a főbb haszonállatok közül csupán e két faj állománya nem csökkent az egy évvel korábbihoz képest – áll a Központi Statisztikai Hivatal tavalyi évet elemző kiadványában. A közelmúlt tejválságát is figyelembe véve különösen szembetűnő, hogy a szarvasmarha-állomány emelkedése 2010 óta folyamatos, azóta összesen 156 ezerrel nőtt, és elérte a 838 ezret. A szarvasmarhák száma a gazdasági szervezeteknél 13, az egyéni gazdaságoknál több mint 42 százalékkal növekedett 2010 óta. Ez némi arányeltolódást eredményezett, de továbbra is jellemző, hogy szarvasmarhákat javarészt – 60 százalékban – a gazdasági szervezetek tartanak.
Soha ennyi húsmarha nem volt, mint most, lassan egy évtizede nagyon jó a piaci helyzet, emellett a támogatási környezet is ösztönzi a tenyésztőket – mondta a Világgazdaságnak Wagenhoffer Zsombor, a Magyar Állattenyésztők Szövetségének ügyvezető igazgatója. A húshasznú állomány 2010 óta tartó folyamatos növekedését azonban a tejelő tehenek létszámának hullámzása kísérte, a trend enyhén lefelé mutat, vagyis a tejválság nem hagyta érintetlenül az ágazatot – tette hozzá.
Wagenhoffer szerint összességében csak azért tudott növekedni a szarvasmarha-állományunk, mert a húshasznú tehenek létszáma hét év alatt a duplájára nőtt, miközben a tejelőké gyakorlatilag ugyanannyi volt 2016 végén, mint 2010-ben. A húsmarhaágazat fellendülése elsősorban a tartós és erős exportkeresletnek köszönhető. A magyar kivitel legnagyobb piaca Törökország, ahol már a 90-es években is élénk volt a kereslet a magyar szarvasmarhák iránt. A felfutó élőmarha-kereskedelemnek a Nyugat-Európa egyes országaiban 1996-tól megjelenő BSE- (kergemarhakór) megbetegedések vetettek véget, aminek kapcsán a török fél hosszú időre megtiltott minden európai élőmarha- és húsimportot. Mivel a belső kereslet növekedett, a török szarvasmarha-ágazat pedig gyengén teljesített, az önellátási fok egyre rosszabb lett, s az ezredfordulót követően hamarosan marhahúshiány alakult ki Törökországban. Az árak az egekbe szöktek, az embargót 2010-ben végül feloldották bizonyos országok esetében. Magyarország az elsők között volt, ahonnan elindult az élőmarha-export, és e tekintetben máig Törökország egyik legfontosabb beszállítói vagyunk – mondta az ügyvezető.
Húsmarhaágazatunk az uniós csatlakozás után jött először lendületbe, amire a török kereslet jelentősen ráerősített. A növendékbika-árak 2015-ben érték el a csúcsot, azóta némi visszarendeződés tapasztalható. Idén a növendék bikák ára 900-950 forint kilogrammonként, a tavalyihoz képest 10-15 százalékkal csökkent, míg a növendék üszők ára 850-900 forint, ami 15-25 százalékos emelkedés.
Az ágazat jövője nagyban múlik azon, sikerül-e hosszú távon a Közel-Kelet és Észak-Afrika országainak (ezek között is kiemelkedően Törökország, Egyiptom, Izrael, Libanon, Tunézia, Marokkó és Irán) növekvő népességét marhahússal ellátni. Wagenhoffer Zsombor szerint ugyanakkor a tervezést nehezíti, hogy ezek a piacok politikai és gazdasági okok miatt bizonytalanok, illetve kockázatosak. A török exportot például több alkalommal hosszú hónapokra felfüggesztették minden előzetes bejelentés nélkül, vagy korlátozták állategészségügyi okokra hivatkozva.
Rövidesen elbírálják a pályázatokat
Féléves csúszás után, várhatóan még a nyári szünet előtt kihirdetik az élelmiszeripari és állattenyésztési beruházásokra kiírt pályázatok nyerteseit, amivel több mint 300 milliárd forint kerülhet az ágazatba – közölte a Világgazdaság kérdésére Nagy István. A Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a tej világnapja alkalmából tartott tegnapi rendezvényen kitért rá: a kormány a piaci szereplőkkel együtt arra törekszik, hogy a hazai tej minél nagyobb részét fel lehessen itthon dolgozni, s az ne nyersanyagként hagyja el az országot. Mint mondta, Magyarország tejelő tehénállománya – sok EU-s tagállammal, főleg a szomszéd országokkal szemben – a tejpiaci válság ellenére sem csökkent, 2016 végén 209 ezer volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.