A hazai vízipar külpiaci szereplését segítő pályázatokra az idén 100 millió, jövőre 300 millió forintot kell elkülöníteni a költségvetésben. A múlt heti kormányhatározat szerint a pályáztatás szabályait a külgazdasági és külügyminiszternek kell kidolgoznia a belügyminiszter bevonásával, a később meghatározandó „súlyponti régiók figyelembevételével”. A KPMG már 2015-ös értékelésében felhívta a figyelmet, hogy a hazai víziközműszakma nemzetközi üzleti lehetőségeinek kiaknázása érdekében fejleszteni kell a terület külkapcsolatait, egy évre rá pedig a Századvég kutatóintézet állította össze azokat a feladatokat, amelyeket a víziközmű-ágazatban kellene végrehajtani, a Kvassay Jenő-tervhez kapcsolódóan.
„Jó hír, hogy pályázhat a terület támogatásra, de tudni kell, a közlönyben említett víziparba a víziközmű-társaságok mellett beletartoznak a szakma műszaki eszközeinek fejlesztői, gyártói és más szolgáltatói is” – válaszolt a Világgazdaságnak Kurdi Viktor, a Mavíz elnöke. Mint mondta, ez utóbbi profilú vállalatból 104 van a Mavíz tagjai között, közülük pedig több tucat is sikeresen külpiacra viheti a termékét, szolgáltatását a pályázati pénz felhasználásával. „A Mavíz eddig is tudta, hogy a külgazdasági tárca segíteni kívánja a területet, ehhez kapcsolódóan születhetett meg tavasszal két megállapodás is. Az elsőt a Budapest és Tirana közötti, közvetlen repülőjárat indítására időzített magyar–albán víziközmű-konferencia alkalmából írta alá a Mavíz az albániai víziközmű-szövetséggel. A másik hasonló partnerség Szabadkán született.”
Az export terén Kurdi Viktor a vizesszakma zászlóshajójának a Fővárosi Vízműveket nevezte. A társaságnak 2015-ben ötmilliárd forint exportbevétele volt, a külföldi megbízások tanácsadásra, műszaki-fejlesztési és beruházási fővállalkozói munkákra vonatkoztak. A vízművek többek között cégmodernizációt vállal, vízmérési stratégiát, vízminőség-ellenőrzést készít. Munkái között szerepel műszaki-gazdasági-üzleti tevékenység átvilágítása, víztisztító rekonstrukció, illetve -létesítés, behajtáskezelés és a nem számlázott víz csökkentésére vonatkozó üzleti és hosszú távú fejlesztési tervek kidolgozása. Eddigi külpiacai Albánia, Azerbajdzsán, Indonézia, Kína, Oroszország, Srí Lanka, Szerbia és Törökország.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.