Több mint a duplájára ugrott Kínában az elmúlt tíz év alatt a gyári munkások bére, s ennek a kifizetése egyre több vállalkozás számára vállalhatatlan pluszköltség – derül ki a kínai munkaügyi helyzetet bemutató friss tanulmányból. A fizetésemelési kényszer számos esetben a profit kárára ment, sok cég emiatt veszteségessé vált. Míg korábban az olcsó munkaerő hazájának tartották Kínát, ma már ez egyáltalán nem jellemző az országra: 2015 végére a havi átlagbér elérte a 4126 jüant, ez pedig jócskán felülmúlja a mexikói, a thaiföldi, a vietnami és az indiai átlagkeresetet is.
Ráadásul a nagy fluktuáció is nehezíti a kínai munkaadók dolgát. A vállalatok reagálhattak volna a számukra kedvezőtlen változásokra azzal, hogy termelésüket áthelyezik egy alacsonyabb bérszínvonalú országba, jellemzően azonban mégsem ezt teszik. Gyakoribb, hogy inkább munkaerő-közvetítő cégeken keresztül alkalmaznak munkavállalókat, mert ezzel mentesülnek a magas szociális járulékok befizetése alól. A közterhek a béreknek nagyjából 40 százalékát teszik ki. Sok vállalat csak állami segítséggel tud talpon maradni, míg mások robotizálásba és automatizálásba fektetnek, hogy kiválthassák a megdrágult munkaerőt.
A tanulmány szerint a kínai cégek 40 százaléka már automatizálta egyes munkafolyamatait, s 8 százalékuk robotokkal is rendelkezik. A legtöbb kínai vállalatnak adómentességet, adó-visszatérítést és egyéb kedvezményeket biztosítanak a helyi hatóságok, hogy elősegítsék az ipari fejlesztéseket. Kuangtung tartományban például támogatás jár minden robotvásárlás után. „Olyan ez, mint amikor egy csecsemő túl gyorsan nő, és emésztési zavarai lesznek. Az élőmunkához kapcsoló költségek emelésével váratlan problémákba ütköztünk” – idézi a tanulmány elkészítésében részt vevő Vuhani Egyetem minőségfejlesztési intézményének igazgatóját, Cseng Hung-huangot a Bloomberg. A helyzeten az automatizálás és a robotok alkalmazása segíthet, de a gondokat önmagában ezzel nem lehet megoldani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.