A cikk szerint bár az elmúlt hónapokban több nyilatkozat is napvilágot látott arról, hogy az áfacsökkentés valójában nem volt hatással a fogyasztói árakra, az adatok azt mutatják, hogy a kereskedelem nem nyelte le az alacsonyabb forgalmi adóból származó különbözetet, a fogyasztók pedig még ma is olcsóbban juthatnak hozzá bizonyos árukhoz.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a sertés- és baromfihús, valamint a tej és a tojás fogyasztói ára egyaránt alacsonyabb. Míg 2015 decemberében egy kiló karajt 1610 forintért lehetett megvásárolni, a vásárlóknak egy hónappal később átlagosan 1360 forintot kellett adniuk érte. A KSH szerint a 2015-ös szintet még az idén sem érték utol az árak, júliusban egy kiló karaj 1500 forint átlagáron került a boltokba.
Az áresés a baromfihúsnál is tetten érhető: míg tavaly decemberben 1470 forint volt a csirkemellfilé kilónkénti átlagára, addig idén júliusban 1300 forintot kértek érte a kereskedők. Tojást és tejet is olcsóbban lehet kapni a boltokban: egy tízdarabos tálca több mint húsz forinttal kerül kevesebbe, mint az előző év végén, a pasztőrözött friss tej literenkénti ára pedig 225 forintról 211 forintra csökkent.
Az alacsonyabb ár a fogyasztásra is jó hatással volt. A kiskereskedelmi láncok a lapnak adott válaszaiból kiderült, minden áfacsökkentésben érintett áru iránt nőtt a kereslet.
Az előzetes kormányzati becslések szerint a sertéshús áfájának mérséklése 25 milliárdot hagyott a magyar családok zsebében, az idei áfacsökkentés pedig további 59 milliárd forint megtakarítást jelent. A tejnél 21 milliárd forint, a tojásnál 10,5 milliárd forint, a baromfihúsnál pedig 19 milliárd forint a várható megtakarítás mértéke. Ezt egészíti ki az éttermi szolgáltatások forgalmi adójának 27-ről 18 százalékra csökkentése, ami az első évben 8,5 milliárd forint megtakarítást jelent. Így egy-egy háztartás évi 35-40 ezer forintot spórolhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.