Megnyugtatóan rendezte a francia–olasz kapcsolatokat mérgező STX France hajógyár ügyét Emmanuel Macron francia elnök és Paolo Gentiloni olasz miniszterelnök, akik találkozójukon egy munkacsoportot is felállítottak annak megvizsgálására, miként hozhatnák létre közösen Európa legnagyobb hadihajógyártó kapacitását – írja a The Financial Times.
Az elhúzódó francia–olasz hajóvitát kompromisszummal zárták le: az olasz állami tulajdonú Fincantieri a Reuters szerint 60 millió euró fejében 51 százalékos részesedést kap a világ legnagyobb utasszállító hajóit, illetve hadihajókat is gyártó STX France-ban, amelynek tavalyi forgalmát 1,4 milliárd eurósra becsülte az olasz ANSA hírügynökség. Az 51 százalékos részesedésből azonban 1 százalék csak feltételesen kerül a Fincantieri birtokába, Párizs ezt visszaveheti, ha a következő tizenkét évben úgy látja, hogy az olasz vállalat nem tesz eleget a megállapodásban foglaltaknak. A Fincantieri jelölheti az STX France elnökét és ügyvezetőjét is, ám a franciák az elnök személye ellen vétóval élhetnek.
A Fincantieri áprilisban a csődbe ment dél-koreai anyavállalattal, az STX-szel megállapodott arról, hogy 79,5 millió euróért megvásárolja az STX France részvényeinek 48 százalékát, míg a szintén trieszti székhelyű CR Trieste 6 százalékos részesedést szerzett volna. A két olasz cég – együttműködésük révén – többségi tulajdonossá vált volna, és a tranzakcióra már Francois Hollande akkori francia elnök is áldását adta. Ám az őt váltó Macron nem értett egyet a döntéssel, és miután nem sikerült meggyőznie az olaszokat arról, hogy 50-50 százalékos arányban osztozzanak Párizzsal a gyáron, a 80 millió eurós kiadással járó ideiglenes államosítás mellett döntött júliusban. E lépésével kihívta az olaszok haragját, de a vitát most mindkét fél megelégedésére rendezték.
Macront és a francia kormányt két tényező miatt aggasztotta, hogy a Fincantieri felvásárolja az STX France többségi részesedését. Egyrészt attól tartottak, hogy az olaszok az esetleges pénzügyi nehézségeket a hétezer francia dolgozó egy részének elbocsátásával oldanák meg. Másrészt attól féltek, hogy a Fincantieri – kínai kapcsolatait kihasználva – technológiai információkat adhat át Pekingnek, illetve keletre viheti a gyártást. A Bloomberg úgy tudja, az olaszok foglalkoztatási garanciát vállaltak, és a Kínával kapcsolatos aggodalmakat is sikerült eloszlatniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.