Jóval kedvezőbbek az induló – 2014 és 2016 között alapított – vállalkozások piaci várakozásai az érettebb cégekénél, legyen szó akár a belföldi forgalom, a belföldi megrendelések és az értékesítési árak következő egy évben várható alakulásáról – derül ki a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) legutóbbi reprezentatív vállalati felmérése (MFB-indikátor) alapján készült elemzéséből. Ezzel szemben a külföldi értékesítés, megrendelések, árak várható alakulásával kapcsolatban kissé bizonytalanabbak az induló cégek, mint a régebb óta működő vállalatok.
A beruházási terveket, a forrásbevonási szándékot, a hitelkeresletet illetően egyrészt nagyobb arányban jellemző a kivárás és a bizonytalanság, másrészt kisebb arányban mutatható ki a határozott beruházási, forrásbevonási, hitelfelvételi szándék az induló cégek körében a régebbiekkel való összevetésben. Az induló vállalatok körében a fő beruházási korlátnak a fedezeti követelmények, a saját forrás és az egyéb banki követelmények számítanak.
Az elemzés szerint az induló cégek csupán negyede tud külső segítség nélkül beruházni egy éven belül, míg a 2014 előtt alapított vállalatoknak a harmada képes erre a saját elmondása alapján. Emellett a hazai induló vállalatoknak viszonylag kis hányada nyújtott be kedvezményes, támogatott hitel iránti kérelmet a felmérést megelőző 12 hónapban, és különösen alacsony hányaduk – 6,5 százalékuk – igényelt piaci hitelt a felmérést megelőző egy évben. Emiatt nincsenek annyira a hitelnyújtók szeme előtt, kevésbé ismerik egymást a felek.
A hitelezési piactól az is távol tartja az induló vállalatokat, hogy a különféle hitelfelvételi körülmények alakulásában kevésbé láttak kedvező irányú elmozdulást. Figyelemre méltó emellett, hogy a hazai induló vállalatoknak a harmada azért nem igényelt piaci vagy kedvezményes hitelt a 2016. őszi felmérés előtti 12 hónapban, mert attól tartott, hogy kedvezőtlen lesz az elbírálás eredménye – ami két-háromszorosa az idősebb vállalatok körében mért aránynak.
Az induló vállalatok körében viszont nagyjából duplája a tőke iránt érdeklődők részaránya az idősebb cégek körében mértnél (8,7, illetve 3,9 százalék). A fiatal vállalkozások 50 százaléka kívánt vissza nem térítendő támogatáshoz jutni a felmérés utáni 12 hónapos időszakban, ami elmarad a régebben alapított cégek körében mért 58,1 százaléktól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.