A Lufthansa és a Vereinigung Cockpit (VC) pilótaszakszervezet szerdán új kollektív szerződést írt alá az összes még nyitott kérdésről. Az aláírt szerződés a márciusban elért megállapodásra épül. A kollektív szerződés érvénybe lépéséhez a szakszervezet tagjainak szavazás útján jóvá kell hagyniuk annak tartalmát.
A felek többek között kollektív keretszerződést és új bérmegállapodást kötöttek, és legalább 2022 júniusáig tartó érvénnyel megegyeztek az átmeneti és nyugdíjkifizetésekről. Ezzel hosszú távon rendezték a kollektív tárgyalások feltételeit, és stabilizálták a munkaügyi kapcsolatokat. Az új szerződés összesen 15 százalék strukturális megtakarítást eredményez a pilóták személyzeti költségeiben – még a jövőbeni béremelés előtt. A megállapodás ugyanakkor lehetővé teszi új junior pilóták felvételét a fenti légitársaságoknál.
„A kollektív szerződéssel új szociális partnerkapcsolat alapjait fektettük le a Lufthansa és a VC között” – mutatott rá Dr. Bettina Volkens, vállalati HR és jogi vezérigazgató-helyettes. „Közösen teremtettünk fenntartható hátteret a békés kollektív tárgyalásokhoz a 2022-ig tartó időszakban. A kompromisszum karrierlehetőségekhez juttatja a pilótákat, és nagymértékben elősegíti társaságunk versenyképességét.”
Nyugdíj és átmeneti kifizetések
A nyugdíjrendszer – a reptéri és a fedélzeti személyzettel már korábban megkötött megállapodás szerint – a „meghatározott juttatások” rendszeréből a „meghatározott hozzájárulások” rendszerévé változik. Ennek nyomán százmillió eurós nagyságrenddel mérséklődik a nyugdíjfizetési kötelezettség, a 2017-es EBIT pedig szintén százmillió eurós nagyságrendű összeggel lesz magasabb.
A pilóták jövőbeni nyugdíjjuttatásainak szintje nem változik, és önkéntes nyugdíj-hozzájárulás fizetésére is lehetőség nyílik. A jelenlegi átmeneti fizetési rendszer elvi szinten érvényben marad. 2012-ig azonban a Lufthansa Passenger Servicesnél is fokozatosan 60 évre emelik a pilóták nyugdíjkorhatárát. A Lufthansa Cargo és a Germanwings pilótái már ma is ebben az életkorban vonulnak nyugdíjba. A pilóták továbbra is védelmet élveznek arra az esetre, ha egészségi okok miatt tartósan nem repülhetnek.
A pilóták jövője és karrierkilátásai
A felek megállapodtak annak a csomagnak a feltételeiről, amelynek értelmében 2022 végére legalább 325 repülőgép üzemel majd a Lufthansa, a Lufthansa Cargo és Germanwings pilótáival. Ez a csomag új karrierlehetőségeket és ígéretes jövőbeni karrierkilátásokat nyit meg: több mint 700 junior pilóta felvételét és legalább 600 kapitányi pozíció létrehozását irányozza elő a légitársaságoknál.
Bérezés és kollektív keretszerződés
A Lufthansa, a Lufthansa Cargo és a Germanwings pilótái rendkívüli mértékű, összesen 10,3 százalékos szakaszos béremelést és akár 1,8 havi bérnek megfelelő egyszeri juttatást kapnak a 2012. május és 2022. június közötti időszakra.
A jövőbeni munkavállalók induló és potenciális végső bérezése továbbra is a jelenlegi feltételekre épül. A meglévő munkavállalók bérezési struktúrája nem változik. A fokozatosan végrehajtott, mérsékeltebb emelések csökkentik a költségeket. A felek emellett a produktivitás növelését szolgáló további intézkedésekről is megegyeztek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.