Európa-szerte árat emelnek a fuvarozók, és a tendencia már Magyarországot is elérte. Lajkó Ferenc vezérigazgató közlése szerint a Waberer’snél a folyamat átlagosan 8 százalékos emeléssel kezdődött meg, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatósági elnöke, Kovács Imre nem közölt számot, de átlagos európai fuvarpiaci emelésként 6 százalékot jelölt meg.
Az áremelési kényszer piaci oka mindkét társaságnál – mint az ágazat egészében – a kiadások növekedése. A közúton emelkednek a gépkocsivezetők, a szellemi állomány, a járművek költségei, és magasabbak a biztosítási díjak, de Lajkó Ferenc szerint a túlélés kulcsa egyébként is az áremelés. A vasútnál még a verseny is kiéheztette a piaci szereplőket, amelyek emiatt nem készülhettek fel a növekedő keresletre. Mint Kovács Imre rámutatott, a vasutat a pályaépítések miatt a közúti fuvarozásnál lényegesen nagyobb költségek sújtják, kiadásaik 20-30 százalékkal növekedtek. „Költségeinket hozzá kell igazítanunk a megváltozott üzleti környezethez” – jelentette ki. A vasúti fuvarozóknak új eszközökbe kell beruházniuk, hogy fenntarthassák üzemméretüket, erre készül a Rail Cargo Group is a következő években.
A szabályozás is növeli a fuvarozók kiadásait. Lajkó Ferenc ennek kapcsán a kiküldött munkavállalókról szóló irányelv legutóbb elfogadott módosítási javaslatát emelte ki, amely megítélése szerint aránytalanul emelné a kötelező bérszinteket. Igaz, a változás csak akkor vonatkozik a fuvarozásra, ha arról majd külön ágazatspecifikus jogszabályokban rendelkeznek. A most induló egyeztetésben ezért a Waberer’s aktívan keresi majd a lehetőségeket és fórumokat, amelyeken kifejezheti álláspontját. Kovács Imre a már említett infrastruktúra-építés kapcsán hozzátette, hogy amiatt az RCH-nak éves szinten milliárdos többletkiadásai adódnak.
Persze egyes ügyfelek mindkét társaságnál megúszhatják a díjemelést. A Waberer’snél azok, akik olyan piacra szállíttatnak, amely nem esik az európai szabályozás alá, az RCH pedig a hosszú távon eredményt ígérő szegmensek esetében mérlegel erősen, de minden partnernek kínál megoldást. Másik végletként azonban szerződésbontásra is sor kerülhet, mert a két társaság egyike sem kíván veszteséges megbízásokat meghosszabbítani. Igaz, Lajkó Ferenc bízik cége versenyképes áraiban és lojális ügyfélbázisában.
Különbség viszont, hogy míg az RCH-nál már a fejlődés gátja a munkaerőhiány – több mozdonyvezetőre, kocsivizsgálóra, egyéb szakalkalmazottra lenne szükség –, a Waberer’snél nincs ilyen gond. Lajkó Ferenc ezt elsősorban az elmúlt három évben bevezetett munkavállalói csomaggal, sofőrbarát technológiákkal és a társaságnak a hazai gépjárművezető-képzésben való részvételével magyarázza. Ám mindezek súlyos összegekbe kerülnek, így az áremelés elkerülhetetlen.
Kérdés ezek után, hogy a piaci környezet a vasútnak kedvez-e inkább, vagy a közútnak. Lajkó Ferenc szerint mindkettőnek megvan a létjogosultsága. A kettőt ötvözi ugyanis az intermodális fuvarozás, a Waberer’s nyitott is az idén e felé. Kovács Imre viszont a közutat látja előnyösebb helyzetben: eredményes a közúti fuvarozási versenyképességi csomag, ám a hasonló vasútfejlesztési koncepció még csak készül. A vasút minden megtett méterért díjat fizet, a teherautó csak a díjköteles szakaszokon. A költségvetés hatezer kamionsofőr képzését finanszírozza, a mozdonyvezetőket a cégeknek maguknak kell kinevelniük. „A jövő azonban környezetvédelmi és közlekedésszervezési okokból is a vasúti fuvarozásé – szögezte le. – Erre kell felkészülni.”
GYSEV: versenyképes ajánlatok
A GYSEV Cargo 2018-ban is alkalmazkodik a piac elvárásaihoz. Ezért nem általános tarifapolitikájával kívánja meghatározni a jövő évi kínálatát és az árait, hanem költségalapú, az adott ügyfélhez és üzlethez igazodó, versenyképes ajánlatokkal – áll a társaságtól kapott válaszban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.