Az európai társaságok több mint fele úgy gondolja, hogy a 2018. május 25-től életbe lépő európai adatvédelmi rendelet (GDPR) túl bonyolult a kis- és középvállalkozások (kkv) számára, ugyanakkor egyetért azzal, hogy fontos a személyes adatok védelmének hatékonyabb szabályozása. A megkérdezett középvállalatok 28 százaléka pedig egyáltalán nincs tisztában az új előírásokkal.
Az RSM által végzett friss európai felmérés azt vizsgálta, milyen fázisnál tart a cégek felkészülése az egységes adatvédelmi rendeletre, és milyen hatással van mindennapi működésükre a jogszabály hatálybalépése. Közel fél évvel a rendelet élesedése előtt csupán a cégek 8 százaléka tartja magát felkészültnek és tette meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az előírásoknak megfeleljen, 92 százalék még nem készült fel. A cégvezetők negyede pedig arról számolt be, hogy bár elkezdték a GDPR-re való felkészülést, azt már világosan látják, hogy nem lesznek képesek teljeskörűen megfelelni minden előírásnak a határidőig.
Holott – világított rá az RSM – a tét nem kicsi, a jogszabály az adott cég éves árbevételének 4 százalékában vagy 20 millió euróban határozza meg a bírság lehetséges maximális összegét. A cégvezetők válaszai szerint jelentős azon társaságok aránya, ahol pénzügyi megszorításokra került sor az adatvédelmi szabályozás miatt. Ezért csúszik a cégek 23 százalékánál az innovatív, új termékek bevezetése, míg 22 százaléknál a növekedést biztosító nemzetközi terjeszkedési tervekből vettek vissza a felkészülés és a szabályozásnak való megfelelés prioritása miatt.
A GDPR komplexitása nyomasztó teher, a kkv-k 51 százaléka véli úgy, hogy túl bonyolult számára az ennek való megfelelés. A felkészülést már megkezdő tíz cégből négy úgy látja, hogy az előírások miatt növekednek a költségei, a felkészüléshez tanácsadó bevonására is szüksége lehet. Az adatvédelmi megfelelés tipikusan olyan terület, amelybe a cégek projektalapon, külső tanácsadót bevonva igyekeznek felkészülni a folyamat gyors és biztonságos elindítása és lezárása, vagy a későbbiekben az adatvédelmi felelős feladatkörének ellátása érdekében.
A felmérésről
A felmérés a European Business Awards 2017/2018 versenyen induló cégek vezetőinek körében készült 2017 októberében. A válaszadó több mint négyszáz vállalkozás az európai középvállalati cégkört reprezentálja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.