Jó néhány termelő ágazat most kárpótolja magát a válság utáni ínséges időkért. Mindez jellemzi a dekorfestékpiacot is?
Hiába van szó az egyik legegyszerűbb vegyipari tevékenységről, ez egy rendkívül impulzív, rugalmasságot igénylő, a gazdasági környezet változásának kitett üzletág. Mindazonáltal a Poli-Farbe árbevétele 2008 és 2013 között megduplázódott, és azóta is nő. Erre az a magyarázat, hogy a szektort elsősorban a régi épületek felújítása húzza, nem pedig az újak építése, márpedig a válság után a többség igyekezett a meglévő ingatlanját csinosítgatni. Cégünk további bővülését a fogyasztás növekedése határozza meg: 6-7 százalékos forgalomnövekedéssel közel 11 milliárdos bevételt várunk az idén.
Mely termékcsoportok járulnak hozzá legnagyobb arányban a forgalomhoz?
Az eladások valamivel több, mint 30 százalékáért felelnek a bel- és kültéri fehér falfestékek, 24 százalék körüli a készre kevert színes festékek aránya, hozzávetőleg 15 százalékot tehetnek ki a fa- és fémvédelem cikkei, és jelentős a zománc értékesítése is. Bár fajlagosan a nagyobb műszaki beltartalmú presztízstermékek iránti kereslet nő a leginkább, sokan továbbra sem mérlegelhetik az ár-érték szempontokat, ezért az olcsó tömegtermékek piacán is fejlesztünk.
Deklarált cél, hogy vezető szerepet érjenek el a régióban. Melyek lehetnek a legfontosabb exportpiacok?
Kiemelt szempont a magyarlakta területek ellátása Szlovákiában és Romániában, ahol leányvállalattal is jelen vagyunk. Azt viszont be kell látnunk, hogy a Kárpátokon kívül, az Alpokon túl ma még nem elég fajsúlyos a szerepünk, de azon vagyunk, hogy exportőrként is lendületet vegyünk. Eddig az árbevételünk 5-6 százaléka származott a külpiacokról, ám a következő három évben az új gyártástechnológiának köszönhetően 20 százalékkal nőhet a fehér beltéri diszperziós falfestékeink kivitele. Egyre meghatározóbb Szerbia, Horvátország és Szlovénia is, de a Nyugat-Balkánon kevésbé kiszámítható a gazdasági környezet, ezért időbe telt kiépíteni az értékesítési csatornákat. Termékeinkkel versenyképesek kívánunk lenni Ausztriában, Németországban és Svájcban is.
Milyen munkafázisokat automatizálnak?
E téren összekapcsolódik a legutóbbi két nagy lépésünk: a 2013-ban 208 millió forintból átadott üzemcsarnok az őszi 926 milliós fejlesztéssel válik igazán kihasználttá. Utóbbi mögött 445 millió forint az uniós, illetve az állami támogatás. Az a fejlesztés lényege, hogy az ipar 4.0-s megoldásokkal automatizáltuk a termelést. A gyártósort robottechnológia is támogatja, így egy műszak alatt duplaannyi festéket állíthatunk elő, mint eddig. A hatékonyságnöveléssel csökken az energiafelhasználásunk, és kevesebb dolgozó látja el ugyanazt a munkát.
Ahol már a robotok gyártják a festéket, ott jöhet a leépítés?
Épp ellenkezőleg: bár igyekszünk minél több munkafolyamatot automatizálni, megmaradtunk hagyományos manufaktúrának is, kézzel készült dekortermékeink továbbra is vannak. A digitalizáció egyébként sem mehet a munkahelyek megőrzésének rovására, főleg, mert közel háromszáz fő foglalkoztatása mellett most is van tizenöt-húsz betöltésre váró pozíciónk. Így azt, akinek a gépesítés miatt megüresedett az eddigi beosztása, más részlegen foglalkoztatjuk.
Mi határozhatja meg az iparágat a következő években?
Nemcsak a festékpiacon vagy a vegyiparban, hanem a termelő-szolgáltató cégek többségénél is hatással lesz a működésre, hogy egyre inkább felértékelődik a munkaerő, élesedik a verseny a szakemberekért. Szélesíteni kell az ösztönzőrendszert, csak megfelelő színvonalú, versenyképes szolgáltatásokkal és képzésekkel lehet megszerezni, illetve megtartani a legjobbakat. Huszonnyolc éve vagyok a szakmában, tudom, hogy minden dolgozó igényli a visszajelzést, igyekszünk is megbecsülni őket, odafigyelni rájuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.