A KAP-nak kell vezetnie a fenntarthatóbb mezőgazdaságra irányuló áttérést, elő kell segítenie az ágazat válságokkal szembeni ellenálló képességének erősítését, és támogatást kell nyújtania a mezőgazdasági termelők bevételeihez és megélhetéséhez – szögezi le az Európai Bizottság a 2020 utáni közös agrárpolitikáról szóló közleményében. A brüsszeli testület célként fogalmazza meg, hogy a KAP teljes mértékben igazodjon a mezőgazdasági termelők mindennapi munkáját megkönnyítő innovációhoz, csökkentse a bürokráciát, segítse elő a generációváltást, és erősítse az európai hagyományok és a családi mezőgazdasági üzemek alapját képező európai vidéki térségeket.
A közleményben szerepel, hogy a tagállamok választhatják majd ki – nemzeti vagy regionális szinten – az uniós szinten meghatározott célok megvalósításához általuk előnyben részesített eszközöket. Mindegyik tagállamnak el kell fogadtatnia egy úgynevezett KAP-stratégiai tervet, amely magában foglalná a termelők jövedelemstabilizálását, valamint a piacok egyensúlyát szolgáló első és a vidékfejlesztési intézkedéseket tartalmazó második pillér beavatkozásait is.
A bizottsági közlemény szerint behatóbb vizsgálatot igényel a közvetlen kifizetések kötelező felső határának meghatározása – úgy, hogy elkerülhető legyen a munkahelyekre gyakorolt negatív hatás –, valamint az is, hogy a nagyobb mezőgazdasági üzemek támogatásának korlátozása érdekében fokozatosan csökkenő kifizetéseket is be lehetne-e vezetni. Mint emlékezetes, egy néhány hete megszellőztetett verzióban a bizottság felvetette a támogatások üzemenként 60-100 ezer euróban való maximálását.
A közleményben a korábban kiszivárgott számok sem szerepelnek már – mutatott rá a Világgazdaságnak nyilatkozó Fórián Zoltán, az Erste Bank Agrár Kompetencia Központ vezetője. Szerinte ez arra utal, hogy a háttérben még folynak a viták, elsősorban a pénzügyi mozgástérről. A közleményből kiviláglik, hogy a következő KAP-ban a tagállamok nagyobb önállóságot kapnak nemzeti agrárstratégiájuk megfogalmazásában és végrehajtásában. De – hangsúlyozta a szakértő – az e feletti brüsszeli ellenőrzés mikéntje, szigora még nem tisztázott. A régóta hangoztatott egyszerűsítés jelei sem látszanak a tervezetben. Korábbi tapasztalat – tette hozzá –, hogy az egyszerűsítés kiemelt célként való megfogalmazása valahogy mindig ellenkező eredményt ér el.
Az uniós csatlakozás, majd később a szabályozási változások – például a tejkvóta-kivezetés – tapasztalata, hogy nem erősségünk a felkészülés – mondta Fórián Zoltán. Mivel még legalább két évünk van az új KAP bevezetéséig, már most el kellene kezdeni agrárstratégiánk kidolgozását és a szükséges nemzeti források meghatározását – figyelmeztetett.
Az eddigiekből kiindulva nem kétséges, hogy a KAP fennmarad, és továbbra is a jelenlegi pillérekre épül majd. A pénzügyi keretek szűkülése borítékolható, a mérték az Erste Agrár Kompetencia Központ előrejelzése szerint nem lesz drasztikus, 10-15 százalék körüli lehet. Ezt ellensúlyozhatja a társfinanszírozás megjelenése az első pillérben. Ha ez elkerülhetetlen, akkor Magyarország érdeke az lenne, hogy legyen felső korlátja. Ellentétben a második pillérrel, ahol most is működik a társfinanszírozás, és nincs is felső korlátja.
A szakértő szerint az is bizonyos, hogy senki nem számíthat arra, hogy enyhébb feltételekkel, könnyebben juthat agrártámogatáshoz. Sőt, sokkal inkább a környezetvédelmi előírások további szigorodása, betartásuk még keményebb számonkérése várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.