BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Radikális változások előtt a gépjárműpiac

Radikális változáson eshet át a globális gépjárműpiac 2030-ig, az új megosztási módok elterjedésének köszönhetően az autók száma Európában és az Egyesült Államokban is csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya jelentősen növekedhet – derül ki a PwC legújabb tanulmányából.

Radikális változáson eshet át a globális gépjárműpiac 2030-ra, az új megosztási módok elterjedésének köszönhetően az autók száma Európában 280-ról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270-ről 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya jelentősen növekedhet – derül ki a PwC legújabb tanulmányából, amely hozzáteszi: a közúti forgalom, valamint a forgalomba helyezések száma jelentősen növekszik majd, a tradicionális gyártók és beszállítók pedig fokozott nyomás alá kerülnek.

Forrás: AFP

A gépkocsihasználat módja is változik

„Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere. Véleménye szerint különösen fontos ezek közül a költségmegosztáson alapuló módszerek PwC által előre jelzett térnyerése.

„Mindössze néhány év leforgása alatt a ma általános norma, miszerint a legtöbben maguk vezetik a saját gépkocsijukat, csupán egy lesz a sok mobilitási lehetőség közül” – tette hozzá Osztovits Ádám. A PwC tanulménya szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen „megosztásos” rendszerben történik majd.

Az elektromos és az önvezető autók fokozzák a változás ütemét

A megosztási trend két másik autóipari technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók kifejlesztése terén elért óriási előrelépések.

A PwC előrejelzése szerint 2030-ra az új gépkocsik 55 százalékát elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal.

Az Európában és az USA-ban várható fejlemények nagyjából azonos ütemben történnek, ezzel szemben Kínában a megosztott és az önvezető közlekedési módok a nyugati világhoz képest gyorsabban terjednek majd el. Ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.

A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra – ez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. A PwC szerint az önvezető autók így „robot taxikká” válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.

Forrás: MTI – Faludi Imre

A közúti forgalom is radikálisan változik

A különböző megatrendek együttes hatásaként a közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe. Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik – írja a PwC.

Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23 százalékos mértékben, mintegy 5,88 milliárd kilométerre növekedhet, az USA-ban hasonló, 24 százalékos növekedés várható, míg Kínában 183 százalékos bővülés lesz megfigyelhető.

A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik ma még saját maguk nem tudnak vezetni. A teljes mértékben önvezető autók kifejlesztése azt is jelenti, hogy valószínűleg lesznek üres járatok, mivel a „robot taxiknak” először össze kell szedniük az új utasokat.

„Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg Osztovits Ádám. Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg:

a növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben.

Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.

2030-ig harmadával nő az új forgalomba helyezések száma

A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására.

Az USA tekintetében a PwC Autofacts 2030-ig 20 százalékos növekedést és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedését veszi alapul. Kína vonatkozásában több mint 30 százalékos növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent.

Ez a nagy mennyiség az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása érdekében, amellyel új koncepciójú, nagymértékben specializált járművek fejleszthetők ki az eddiginél sokkal alacsonyabb áron.

Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években

– mondta Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. Egyrészt csökkenő árréssel kell számolniuk – aminek oka főként a vezető flottaoperátorok által kifejtett nyomás –, másrészt jelentős mértékben kell növelniük az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat a PwC közleménye szerint.

Ezzel egyidőben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét. A PwC stratégiai tanácsadó cége, a Strategy& által készített párhuzamos tanulmány előrejelzése szerint a hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85 százalékról kevesebb, mint 50 százalékra eshet vissza.

Ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók

– tette hozzá Végh Bálint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.