Decemberben hordónként 4,4 dollárra gyengült a Mol csoportszintű finomítói árrése. Ez novemberben még 5,8, szeptemberben 8,6 dollár volt. Tavaly a kilencedik hónapban tetőzött a marzs. Legutóbb 2016 augusztusában volt hasonlóan alacsony az árrés, mint az év végén, akkor is 4,4 dolláron alakult, egy hónappal korábban, júliusban pedig 4 dolláron volt a mélypont. Éves átlagban 6,5 dollárt tett ki tavaly a hordónkénti marzs, ez növekedés a 2016-os 5,7 dollárhoz képest. A tonnánkénti petrolkémiai marzs decemberben 400,8 euró volt a novemberi 399,7 után, itt az éves átlag 512,4 eurón alakult.
„A gyengülő profitkörnyezet negatív a részvényekre nézve, és eléggé elmarad az elmúlt két évben megszokottól. Leginkább a benzinpiacon csökkentek a marzsok, 2017-ben ugyanis a szokásos őszi finomítóleállások közül sok elmaradt a piacon. Januárban és februárban még gyenge lehet az adat, de utána már magasabb marzsokra van kilátás. Az mindenesetre látszik, hogy 2018 nem lesz olyan jó a finomítással foglalkozó olajvállalatoknál, mint 2017 volt – mondta Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. – A magas olajár rossz hatással van az árrésre, ugyanis a finomítási eljárásban technológiai okok miatt a kőolaj 8-10 százalékát elégetik, így a kőolaj drágulásával a költségek is nőnek. A finomítás olajon kívüli költségei 10 százalék alattiak. A piacon most nem olyan a helyzet, hogy a megnövekedett költségeket teljesen beépíthessék a termékek árába.”
A szakértő szerint a 60 dollár körüli hordónkénti olajár mellett nem várható további marzscsökkenés, de 70-80 dolláros olajárnál már gyakorlatilag eltűnhet az árrés. Petrolkémiai területen hasonló okok miatt van nyomás alatt a marzs.
Közben kiderült, hogy a Mol 11,9 milliárd forintért megvásárolja a szlovák-magyar gázkonnektorcég, az MGT 100 százalékát. A hazai olajvállalat átvállalja és azonnal visszafizeti az MGT fennálló adósságát is, így összesen 46 milliárd forintot fizet ki. „A hír a Magyar Közlönyben jelent meg, és egy piaci alapon működő tőzsdei cégtől meglehetősen érdekes, hogy erre ennyi pénzt költ, mert a vezetékben nem folyt gáz a 2015-ös átadás óta. Ennek leginkább az az oka, hogy Ukrajnán keresztül olcsóbban kaphat gázt Magyarország, hiszen ha Szlovákia felől vennénk, akkor az ottani tranzitdíjat is ki kellene fizetni” – mondta Pletser Tamás.
Az Oroszországból a térségbe érkező Testvériség gázvezeték évenkénti 90 milliárd köbméteres kapacitású főága Ukrajnán át Szlovákiába vezet, majd onnan ágazik le Ausztriába és Csehországba. Magyarország egy kisebb kapacitású ukrajnai leágazásból kapja a gázt, ez Beregdarócnál ér hazánk területére. A kisebb kapacitást az is indokolja, hogy tőlünk csak Szerbiába és Horvátországba ágazik le a vezeték. „A szlovák–magyar gázkonnektorcég megvásárlását az indokolhatja, hogy a magyar gázszállító eszközpark 100 százaléka egy kézbe kerül, hisz a Mol az FGSZ Földgázszállító Zrt. tulajdonosa. Utóbbi cég birtokolja és üzemelteti a magyar nagynyomású gázvezetékrendszert. Emellett egy Romániából Szlovákiába vezető gázvezeték tervéhez is jól jönne e csatlakozási lehetőség, bár annak nagyobb az esélye, hogy a román gázt Ukrajnán keresztül juttatják el az ausztriai Baumgartenig. Így rövidebb vezetékszakaszt kell megépíteni” – mutatott rá az elemző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.