Az adatvezérelt marketing lényege, hogy speciális eszközök segítségével az e technikák alkalmazására képes szakemberek egészen apró dolgokban is mérésekre és adatokra támaszkodnak az intuíció helyett. Igaz ez még az oly csekélynek és jelentéktelennek tűnő kérdésekre is, mint egy közösségi média poszt címe, egy hirdetéshez használt kép kiválasztása, vagy egy weboldalon használt gomb színének meghatározása. Ráadásul
az adatok és tények alapján optimalizált hirdetések és weboldalak mellett maguk a termékek is sokkal kelendőbbek, ha adatvezérelt módon folyik a termékfejlesztés.
Merci Victoria Grace, a munkahelyi kommunikációs platform, a Slack növekedésért felelős igazgatója szerint a marketing csapat adataiból és a termékfejlesztési csapat ízléséből áll össze végül a sikeres termék-intuíció kombináció – magyarázta el a szakember az idei Growth Hacking konferencián, San Diego-ban. Valószínűleg az adatvezérelt marketingszemléletnek is nagy szerepe volt abban, hogy 2013-as elindítása óta a Slack lett az 1 milliárd dolláros értéket leggyorsabban elérő startup a világon. Napi hat millió aktív felhasználójával és 200 millió dolláros éves visszatérő bevételével a Fortune 100-as cégek listájának első felébe tartozik.
A folyamatos tesztelés és visszamérés révén egy adatvezérelt szemlélettel dolgozó csapat, vagy egy ehhez értő online marketing ügynökség akár duplázni, triplázni, vagy épp tízszerezni is képes az árbevételt.
Amit nem tudunk mérni, azon nem tudunk javítani sem – ez az adatvezérelt marketing alapelve. Az új szemlélet ezért mindenekelőtt megalapozza a pontos, minden részletre kiterjedő mérést, majd tömeges, automatizált teszteléssel kimutatja a marketingtölcsérnek azt a kombinációját, ami a legjobb online konverziót biztosítja. Ugyanilyen módszerrel támogatja az adatvezérelt marketing a termékfejlesztést is:
ötletelés helyett hipotézisek tömeges és automatikus tesztelése szabja meg a fejlesztés irányát, így az intuíció alatt nem egy megmondóember véleményét, hanem egy csapat adatokkal alátámasztott döntését kell érteni.
Aki nem ért a marketinghez, az könnyen megégeti magát offline és online is – csakhogy pontosan a mérhetőség miatt ez online sokkal nyilvánvalóbb, mint mondjuk, egy szórólapkampány eredményességének megítélése esetében, ahol könnyű ráfogni, hogy az a havi néhány vásárló pont a szórólap miatt tért be az üzletbe. Vagy igen, vagy nem – igazából sosem derül ki.
Ami valóban nem működik, az a középszerű online marketing – bár ez sincs máshogyan az offline világban sem; a középszerű offline üzletből is gyorsan kifordulnak a vásárlók. Az egyetlen különbség, hogy a folyamat online mérhető, míg a fizikai terekben erre legfeljebb méregdrága speciális megoldások nyújtanak – a leggyakrabban legfeljebb félsikerrel kecsegtető – esélyt.
Azok a vállalkozások, ahol adatok alapján hoznak döntéseket, mindig is versenyelőnyben lesznek azokkal szemben, ahol X vagy Y intuíciója a sorsdöntő.
Ha nagy mennyiségű, kellő részletességű adat áll rendelkezésre, akkor nemcsak a teljes marketingtölcsért lehet tökéletesre csiszolni, hanem magát a terméket is.
Adatvezérelt szemlélettel a cégek olcsóbban és eredményesebben hirdethetnek, oda koncentrálhatják az erőforrásaikat, ahol az a legjobban hasznosul, sőt, akár a konkurenciától is nevetve szedhetnek el ügyfeleket, hiszen adatok a versenytársakról is rendelkezésre állnak, csak tudni kell értelmezni őket.
Ahogy az autók elterjedése gazdaggá tette az olajipar úttörőit, úgy teszi gazdaggá az online világ az adatokat értelmezni és használni képes vállalkozókat. Nem véletlenül mondogatják a tengerentúlon, hogy az adat lett az új olaj.
(A szerző orvos, közgazdász, befektető, a 7digits Growth Marketing Ügynökség egyik alapítója, Golden Blog díjas blogger, több mint 20 év vállalkozói, és több mint 10 év online marketing tapasztalattal.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.