BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősen kezdtek az autómegosztók

Mindkét autómegosztó szolgáltató kedvező fogadtatásról beszél, de a kettejük közötti verseny még csak az elején tart.

A GreenGo és a Mol kezdetben arról tárgyalt, hogy együtt lépnek az autómegosztó piacra, de ezek a megbeszélések – az előbbi cég állítása szerint – nem vezettek eredményre, a GreenGo után néhány hete pedig megjelent a Mol Limo is.

Már a január 25-i indulás napján rengetegen kipróbálták a Mol közösségi autómegosztó szolgáltatását, már több mint tízezer regisztrált felhasználó van – közölte a Világgazdasággal a Mol, amely szerint a nagy érdeklődésben a rendkívül kedvező díjszabás is közrejátszott. A tipikus utas naponta kétszer és átlagosan fél óránál valamivel tovább limózik.

A hazai piacra 2016 novemberében elsőként lépő GreenGo autóit átlagosan hét kilométeres útra veszik igénybe az autósok, és 35-37 percig használják őket: 25 percig vezetik az autókat, és 10-12 percig parkolnak velük – mondta lapunknak Michaletzky Bálint, a GreenGo Car Europe Kft. ügyvezetője.

Bubi kerékpár és autó a MOL Limo közösségi autómegosztó szolgáltatás bemutatóján
Forrás: MTI | Fotó: Máthé Zoltán

A GreenGo bő egy éve a kockázat csökkentése érdekében kisebb területen, mintegy 25 négyzetkilométeren indult, kezdetben 45 tisztán elektromos autóból álló flottával. A cég az ügyféligények szerint, organikusan növekedett. Miután látták, hogy stabil a kereslet, tavaly decemberben jelentősen bővítették a lefedettséget, így ma már Budapesten csaknem 60 négyzetkilométeren érhető el a szolgáltatás, az autók számát pedig 168-ra emelték. A kezdeti időszakban gazdaságossági elvárásokat sem fogalmaztak meg, a saját fejlesztésű rendszer tesztelése volt az elsődleges. Az évtizede tartós bérlettel foglalkozó szakmai befektetőjüktől, a CE Rent Zrt.-től bérlik az autókat, a cél 300-500 elektromos autó forgalomba állítása, és 80-90 négyzetkilométeres lefedettség elérése.

A járművek száma, a szolgáltatási terület és a tarifák is kísértetiesen hasonlítanak a Mol Limo paramétereihez, ami a korábbi sikertelen együttműködési tárgyalások ellenére meglepte a GreenGo csapatát a versenytárs januári indulását látva. Egyes hírek szerint a Mol még nem állította forgalomba a teljes induló, 300 autós flottáját, és csak 190 körüli autó érhető el nála.

A Mol szerint ennek az az oka, hogy a térképen csak az éppen elérhető és megfelelő töltöttségi szintű autók látszódnak. Az első másfél hét tapasztalatai azt mutatják, hogy 15 percnél nem áll tovább egy autó, a járművek folyamatosan használatban vannak.

Ha mindkét cég kiépíti a tervezett flottáját, akkor 600-1000 autó lesz majd Budapesten. Egyelőre úgy látják, az autómegosztás hiánypótló szolgáltatásként a tömegközlekedés és a saját autó/taxi közé furakodik be. Michaletzky Bálinték célja inkább az, hogy visszaszorítsák a saját autó használatát, illetve hogy a környezetkímélő elektromos járművek használatát támogassák. Ez a kormányzat és a főváros célja is, ezért meglepő, hogy a Mol Limo flottájában egyelőre kisebb arányban vannak az elektromos járművek.

Még alakulóban a szabályozás

Az autómegosztó szolgáltatás szabályozása még az elején tart. A carsharing definícióját leíró jogszabály január 1-jén lépett hatályba. A meglévők mellett újabb szolgáltatások is megjelenhetnek a kínálatban – válaszolta a Világgazdaság kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A piaci szereplők és a felhasználók jogainak és jogos érdekeinek védelmében indokolttá vált a jogszabályi keretek kialakítása. A törvényi felhatalmazás nem teremt monopolhelyzetet egyetlen szolgáltató számára sem – emelte ki a tárca. A helyhatóságok a későbbiekben saját rendeleteikben állapíthatják meg a közösségi autóbérlő rendszer létrehozására, fenntartására, üzemeltetésére, igénybevételének rendjére, külső megjelenésére, műszaki, személyi és pénzügyi alkalmassági feltételeire vonatkozó helyi követelményeket. A GreenGo arra számít, hogy szabályozott, de versenyző piac alakul majd ki. A nyugat-európai nagyvárosokban (Milánó, Berlin, Bécs) két-három cég nyújt közösségi autómegosztó szolgáltatást.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.