A GreenGo és a Mol kezdetben arról tárgyalt, hogy együtt lépnek az autómegosztó piacra, de ezek a megbeszélések – az előbbi cég állítása szerint – nem vezettek eredményre, a GreenGo után néhány hete pedig megjelent a Mol Limo is.
Már a január 25-i indulás napján rengetegen kipróbálták a Mol közösségi autómegosztó szolgáltatását, már több mint tízezer regisztrált felhasználó van – közölte a Világgazdasággal a Mol, amely szerint a nagy érdeklődésben a rendkívül kedvező díjszabás is közrejátszott. A tipikus utas naponta kétszer és átlagosan fél óránál valamivel tovább limózik.
A hazai piacra 2016 novemberében elsőként lépő GreenGo autóit átlagosan hét kilométeres útra veszik igénybe az autósok, és 35-37 percig használják őket: 25 percig vezetik az autókat, és 10-12 percig parkolnak velük – mondta lapunknak Michaletzky Bálint, a GreenGo Car Europe Kft. ügyvezetője.
A GreenGo bő egy éve a kockázat csökkentése érdekében kisebb területen, mintegy 25 négyzetkilométeren indult, kezdetben 45 tisztán elektromos autóból álló flottával. A cég az ügyféligények szerint, organikusan növekedett. Miután látták, hogy stabil a kereslet, tavaly decemberben jelentősen bővítették a lefedettséget, így ma már Budapesten csaknem 60 négyzetkilométeren érhető el a szolgáltatás, az autók számát pedig 168-ra emelték. A kezdeti időszakban gazdaságossági elvárásokat sem fogalmaztak meg, a saját fejlesztésű rendszer tesztelése volt az elsődleges. Az évtizede tartós bérlettel foglalkozó szakmai befektetőjüktől, a CE Rent Zrt.-től bérlik az autókat, a cél 300-500 elektromos autó forgalomba állítása, és 80-90 négyzetkilométeres lefedettség elérése.
A járművek száma, a szolgáltatási terület és a tarifák is kísértetiesen hasonlítanak a Mol Limo paramétereihez, ami a korábbi sikertelen együttműködési tárgyalások ellenére meglepte a GreenGo csapatát a versenytárs januári indulását látva. Egyes hírek szerint a Mol még nem állította forgalomba a teljes induló, 300 autós flottáját, és csak 190 körüli autó érhető el nála.
A Mol szerint ennek az az oka, hogy a térképen csak az éppen elérhető és megfelelő töltöttségi szintű autók látszódnak. Az első másfél hét tapasztalatai azt mutatják, hogy 15 percnél nem áll tovább egy autó, a járművek folyamatosan használatban vannak.
Ha mindkét cég kiépíti a tervezett flottáját, akkor 600-1000 autó lesz majd Budapesten. Egyelőre úgy látják, az autómegosztás hiánypótló szolgáltatásként a tömegközlekedés és a saját autó/taxi közé furakodik be. Michaletzky Bálinték célja inkább az, hogy visszaszorítsák a saját autó használatát, illetve hogy a környezetkímélő elektromos járművek használatát támogassák. Ez a kormányzat és a főváros célja is, ezért meglepő, hogy a Mol Limo flottájában egyelőre kisebb arányban vannak az elektromos járművek.
Az autómegosztó szolgáltatás szabályozása még az elején tart. A carsharing definícióját leíró jogszabály január 1-jén lépett hatályba. A meglévők mellett újabb szolgáltatások is megjelenhetnek a kínálatban – válaszolta a Világgazdaság kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A piaci szereplők és a felhasználók jogainak és jogos érdekeinek védelmében indokolttá vált a jogszabályi keretek kialakítása. A törvényi felhatalmazás nem teremt monopolhelyzetet egyetlen szolgáltató számára sem – emelte ki a tárca. A helyhatóságok a későbbiekben saját rendeleteikben állapíthatják meg a közösségi autóbérlő rendszer létrehozására, fenntartására, üzemeltetésére, igénybevételének rendjére, külső megjelenésére, műszaki, személyi és pénzügyi alkalmassági feltételeire vonatkozó helyi követelményeket. A GreenGo arra számít, hogy szabályozott, de versenyző piac alakul majd ki. A nyugat-európai nagyvárosokban (Milánó, Berlin, Bécs) két-három cég nyújt közösségi autómegosztó szolgáltatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.