Míg egy cég akár nyolc-tíz online felületet is használ hirdetésekre (Analytics, Adwords, Facebook stb.), e-mailezik, s telefonon és személyesen is az ügyfelek rendelkezésére áll, addig a legtöbbnek fogalma sincs, hogy melyik ügyfél honnan szerzett információt a cégről vagy termékéről, s milyen utat járt be a tényleges vásárlásig vagy üzletig. Í
gy arról sincsenek pontos információik, hogy melyik ügyfél megszerzése mennyibe kerül, márpedig ezen információk nélkül nem lehet hatékony adatalapú marketinget folytatni, s nincs mód kihasználni a mesterséges intelligencia versenyelőnyét sem. Másfél-két éven belül viszont már nem az előnyért, a költséghatékonyságért, hanem az életben maradásért lesz szükségük a vállalkozásoknak az adatalapú marketingre – vélekedik Sebestyén Márton, a kkv-k online marketingtámogatására specializálódott Seolab ügyvezetője.
A mesterséges intelligencia rengeteg adatból tudja csak összeállítani a használható információkat, amelyek alapján kialakítható az optimális marketingstratégia. S bár mindegyik platformon rengeteg adat áll rendelkezésre, ezek rendszerint nincsenek egyesítve, csak kevesen kötik össze az adatsilókat a vállalatirányítási rendszerben, holott csupán így lehet nyomon követni az ügyfelek teljes útját. Kizárólag ilyen adatokkal lehet optimalizálni a marketinget, megspórolva, hogy milliókat szórjunk el teljesen fölösleges, hatástalan reklámokra.
A legnagyobb gond, hogy a vállalkozók nem is tudnak a problémáról, azt viszont felismerik, hogy nincs elegendő technikai felkészültségük a megfelelő rendszer létrehozásához. Méretük miatt a többségnek nem is éri meg saját programozócsapatot alkalmazni, kifizetődőbb megbízni egy erre specializálódott céget.
Általában fél év alatt megtérül a megbízás költsége, s onnantól valós adatok alapján építheti fel marketingstratégiáját a vállalkozás
– hangsúlyozta Sebestyén Márton. A folyamatosan emelkedő online reklámköltségekbe pedig – mondja a szakember – hamarosan belefulladnak azok a vállalkozások, amelyek nem tudják optimalizálni a hirdetéseiket és megnövelni a forgalmukat.
Tíz éve a kisvállalati marketinget egy ügyes vállalkozó nagyon jól felépíthette a cége számára, mert rengeteg könnyen használható eszköz állt rendelkezésre, és sablonokkal is dolgozhatott. Mára ez megszűnt, mindent mindennel össze kell kötni, s ehhez már komoly szaktudásra is szükség van
– mondta a Világgazdaságnak Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.