A 2017-es üzleti év pénzügyi mutatói már ismertek, mennyire elégedett az eredményekkel a SPAR?
Az ágazat természetes velejárója, hogy elsősorban a bruttó forgalom alapján tájékozódunk, tavaly 8,9 százalékkal 562,5 milliárd forintra nőtt az értékesítés. Az éves beszámoló azonban a nettó árbevételt takarja, a szerint 9,1 százalékos bővülés eredményeként értük el a 477,6 milliárdot. Ebben benne vannak például a bérleti díjak és a reklámszerződések is, a bruttóban viszont kizárólag a bolti kasszák összesítése és a forgalmi adó. Mivel hasonló árréssel dolgoztunk, mint korábban, az előző évi 15,7 milliárd forintról 19,4 milliárdra ugró profit a növekvő keresletnek tudható be, amivel elégedettek lehetünk. Ha nem a diszkontszektorról beszélünk, hanem a hagyományos kereskedelemről, nekünk a legnagyobb a növekedésünk.
Kitart a mostani évre is a lendület?
Az idei év eleje is jól alakult, hasonló előrelépésben bízunk, igaz, sok múlik a karácsonyi időszakon, ami a teljes éves értékesítés 15 százalékáért felel. A piaci részesedésünk 0,3 százalékkal nőtt tavaly, ami első ránézésre nem egy eget rengető adat, az éles piaci versenyben azonban nem lebecsülendő, szintén jó kiindulópont a 2018-as évre.
Mekkora nehézséget jelentett legutóbb a logisztika, a beszerzés és egyáltalán a munkaszervezés terén a két legkiemelkedőbb forgalmat hozó időszak, a karácsony és a húsvét?
A karácsonyi dömpingre való felkészülés ma már lényegében rutin, mégis szeptembertől heti ütemezésű megbeszéléseket tartunk az előkészületek kapcsán. A legapróbb dolog is számíthat: mely napokra esik az ünnep, hogy veszik ki előtte az emberek a szabadságukat. Húsvétkor a nagypénteki zárvatartás viszont felborította a rendet, az említett szempontok mindegyikében extrém nehéz a szervezés, nyilván a vásárlók is érzik a tömeget csütörtökön és szombaton egyaránt, de a forgalmat tekintve nálunk a csütörtök az erősebb. A legnagyobb kihívást a friss áru biztosítása okozza a húsvét utáni keddi, szerdai napokra.
Mindezek alapján egyetért azzal a szakszervezeti állásponttal, amely szerint a nagypénteki szabadnap helyett mindenki jobban járna december 24-ével?
Forgalmilag mindegy, logisztikailag, szervezésben azonban kétségtelenül egyszerűbb lenne. De erre is csak egy olyan peremfeltételként tekintünk, amelyhez alkalmazkodnunk kell.
A munkaerőhiány kikényszerítettea jelentősebb béremeléseket. Van-e további mozgásterük a még jobb anyagi feltételek biztosítására?
Tavaly 9 milliárd forinttal fordítottunk többet bérezésre, mint 2016-ban, idén hasonló mértékű emelkedéssel haladunk tovább. Ez egy nettó szám, amelyben benne van a szociális hozzájárulási adó kedvező változása is. A szektorunk érzékeny a minimálbérre, alapvető célunk, hogy a belépő szintet továbbra is a garantált bérminimum felett állapítsuk meg. A fogyasztás, a vásárlóerő növekedése jót tesz a kereskedelemnek, jót tesz a SPAR-nak, ha ez a trend folytatódik, a dolgozóinknak is több jut.
Az ország mely részein és milyen munkakörökben van még leginkább munkaerőhiány?
A munkavállalói létszám mintegy 60 százaléka Budapesthez, illetve az M1-es autópálya vonzáskörzetéhez köthető. Ezeken a területeken, különösen az osztrák határ közelében érezzük leginkább az elszívó hatást. Sokan mondják, hogy a megtartás az új toborzás, ez ránk is érvényes. Nehéz volt a 2016-os év, akkor 39 százalék volt a fluktuáció, tavaly lementünk 32 százalékra, ami komoly eredmény, különösen, ha a romló külső környezetet vesszük alapul, idén pedig szeretnénk lemenni 28 százalékra. A fizikai állományt tekintve lényegében mindenhol munkaerőhiány van a szakképzett eladótól kezdve a hentesen át a logisztikusig, teherautó-sofőrig. Ezzel szemben boltvezetőknél 6 százalék a fluktuáció, területvezetői szinten pedig szinte csak nyugdíjba mennek el kollégák. Egyre több belső képzésünk van, ha már a henteseket említettem, a saját húsüzemünkben ötszáz kollégát képeztünk ki hús és felvágott értékesítésére, de van például top eladói, illetve mesterképzésünk is.
Éles az ellentét a magyar tulajdonú élelmiszerüzletek és a multinacionális láncok között. Ezek a súrlódások mennyire befolyásolják a SPAR magyarországi terveit?
A SPAR változatlanul hosszú távon tervez Magyarországon, de nem esik jól, ha lemultiznak, hiszen regionális nagyvállalat vagyunk, három megfogható osztrák család a tulajdonos. Ausztrián és hazánkon kívül Horvátországra, Szlovéniára és Észak-Olaszországra koncentrál a cégcsoport, teljesen más működési modellről és struktúráról van szó, mintha egy ötven-hatvan országban jelen lévő vagy tőzsdén jegyzett vállalatról lenne szó. Azért is furcsa a multizás, mert sokat teszünk azért, hogy a magyar élelmiszerek eljussanak a magyar fogyasztókhoz, csaknem 90 százalékos részarányban Magyarországról származó termékeket forgalmazunk.
Mennyire elégedettek a hazai üzleti környezettel?
Fontos és hasznos tulajdonság az alkalmazkodás, de jó lenne előrelépni a kiszámíthatóság terén is. Az nem baj, ha születik egy jogszabály, és valamiben meg kell változtatnunk a viselkedésünket, a kérdés inkább az, hogy erre mennyi felkészülési idő jut, illetve elfogadják-e a túlszabályozással szemben az észszerűsítést célzó érveket a törvényalkotók.
Az elmúlt években tovább terjeszkedett a lánc. Minél több új áruház megnyitását vagy a már meglévők korszerűsítését tartják fontosabb feladatnak?
Nemcsak a plázatörvény miatt, de több idő, energia az új üzleteket előkészíteni. Ha hat-nyolc új helyen megjelenhetünk évente, az már jó eredmény. A korszerűsítés összességében több pénzt visz el, a megváltozott fogyasztói igények miatt ez prioritást élvez, igyekszünk évente legalább húsz áruházat megújítani. Az üzletek darabszámának nagyobb arányú növelésére a franchise rendszer ad lehetőséget. Noha ezek az üzletek alkotják a legdinamikusabban fejlődő szegmenst, ma még csak a bruttó árbevétel 6 százalékát hozzák, az a cél, hogy a következő öt-hat évben ez a mutató kússzon fel 15 százalékra.
Milyen formátumú üzlet lehet a jövőben a legsikeresebb?
Jelenleg 33 hiper-, 346 szupermarkettel, illetve 154 franchise üzlettel rendelkezünk, mindhárom fő kategória a maga útját járja. Úgy látom, az egészen pici és a viszonylag nagy üzleteké lehet a jövő. Azaz főszerephez juthatnak a 300-500 négyzetméteres, lakóhelyhez közeli, városi boltok, ahol már van választék, és akár percekben mérhető a napi bevásárlás, a másik pedig az 1500-3000 négyzetméteres kategória, ahol széles a választék, mégis könnyen bejárható.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.