Korábban a magyarországi gyár csak kisegítő telephelyként funkcionált, mára azonban teljesen megváltozott az anyacég stratégiája. Németországban a nagy szériában gyártható, jól automatizálható termékeket készítik, míg az egyedi, magasabb hozzáadott értékkel rendelkező, több élőmunkát igénylő termékeket a magyar telephelyen készítik.
Ehhez a feladathoz fel kellett nőni, 2007-ben volt először olyan termékünk, amelyet csak mi tudtunk gyártani a cégcsoporton belül. Csaknem húsz éve termékfejlesztéssel is foglalkozunk
– mondta Mándli Péter, a cég ügyvezetője.
A BPW csoport árbevételének nagyjából az 5-8 százalékát teszi ki mezőgazdasági pótkocsikhoz futóművek gyártása, ezt a termékcsaládot azonban csak a szombathelyi telephelyen fejlesztik és gyártják. Ahhoz viszont több mint 18 évnek kellett eltelnie, hogy a szombathelyi üzem a cég árbevételének több mint 90 százalékát képező közúti pótkocsik futóműveinek termékfejlesztésébe is bekapcsolódhasson. Tavaly április óta a szombathelyi gyáregység a BPW kormányzott futóműveinek kompetencia-központja, ami azt jelenti, hogy a közúti pótkocsik futóműveinek kormányzati részét itt fejlesztik, és a teljes gyártás is itt zajlik, erre a legbüszkébbek – emelte ki az ügyvezető.
Mándli Péter elmondta, hogy
2015-ben egy több mint 12 ezer négyzetméteres vállalati logisztikai központtal bővült a cég, az elmúlt három évben csaknem 2 millió eurót költöttek a kísérleti központra, így a fejlesztőmérnökeiknek hasonló minőségű kísérleti bázis áll a rendelkezésükre, mint Németországban.
A nagyobb beruházásokon felül minden évben nagyjából félmillió eurós keretből hajthatnak végre kisebb fejlesztéseket. Idén például már nem elegendő a fárasztóberendezéseik kapacitása a feladatokhoz, így egy újabbat vásárolnak, amelynek 100 ezer euró feletti az értéke. Az elmúlt öt esztendőben éves szinten nagyjából 10 millió eurót költöttek gépbeszerzésre, termék- és infrastruktúra-fejlesztésre.
A fejlesztések az alkalmazotti létszámra is hatással voltak: míg 2004-ben nagyjából 800 embert foglalkoztatott a gyár, ma már 1500 főnek adnak munkát. Zömében fizikai alkalmazottakkal bővült a cég, de a termékfejlesztési részlegen is megháromszorozták a létszámot. A szakképzett munkaerő hiánya azonban a szombathelyi üzemet is elérte, és ugyan csak negyven nyitott pozíciójuk van pillanatnyilag, ez nagyban a saját szakképzésüknek tudható be.
Tíz éve indították a szakmunkásképzést, évfolyamonként húsz forgácsoló, hegesztő és mechatronikai technikus szakembert bocsát ki a gyár.
Hegesztőből van a legnagyobb hiány, de kihasználva a saját képzés adta lehetőséget, idén már meglévő kollégákat is képeztek át. A gyár bekapcsolódott a duális gépészmérnökképzésbe is, az első hallgatók a következő félév végén diplomáznak. Jelenleg három évfolyamon 16 fő tanul a vállalat támogatásával.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.