Az EU kereskedelempolitikáját koordináló Európai Bizottság azt javasolta, hogy utasítsák el a kínai importkorlátozások lejárati felülvizsgálatára, így meghosszabbítására irányuló kérelmet. A döntést az EU 28 tagállamának többsége támogatja – derítette ki a Reuters a témára rálátó forrásoktól.
Az Európai Unió először 2013-ban vezetett be dömpingellenes intézkedéseket a kínai eredetű napelemek, szilíciumcella és szilíciumostya ellen, majd 2017 márciusában a döntését 18 hónappal meghosszabbította.
A kínai gyártók a szabályozás eltörlése eredményeképpen szabad áron és vámmentesen értékesíthetik a termékeiket az Európai Unióban. Az eddigi korlátozás értelmében 2013 óta a kínai gyártók áraikat a fokozatosan csökkentett szabályozott minimáláron vagy annál magasabb szinten tarthatták az EU-ban, amennyiben viszont a minimálár alatt értékesítettek volna, akkor termékeiket akár 64,9 százalékos vám is sújthatta.
Az Európai Unió egy kényes egyensúlyt kívánt teremteni a piacon az uniós gyártók, illetve az importőrök és kivitelezők között – utóbbiak a napenergia előállításának költségcsökkentését sürgetik. Továbbá voltak aggodalmak egy (lehetséges) pekingi válaszlépés miatt is, elvégre a két fél 2013 óta egy kereskedelmi háború küszöbén állt.
Az európai napenergiával foglalkozó vállalatokat tömörítő SolarPower Europe iparági szövetség arra hívja fel a figyelmet, hogy az Európai Bizottság és az Ernst & Young felmérései szerint
a napenergiát hasznosító termékek iránt a kereslet akár 30 százalékkal is emelkedhet, és mintegy 45 ezer új munkahely jöhet létre, amennyiben a kínai termékeket sújtó intézkedések megszűnnek.
A május végén hozott kínai kormánydöntés – mely szerint a jövőben nem támogatják a közműjellegű beruházások állami támogatását és jelentősen csökkentik a betáplálási tarifát – azt eredményezi, hogy
a kínai gyártóknak 30 gigawattnyi kapacitásuk szabadult fel arra, hogy új piacok után nézzenek,
miután a Kína utáni második legnagyobb piac, az Egyesült Államok bevezette az importvámokat, a harmadik legnagyobb piac, India pedig meg is kezdte a korlátozások bevezetésének tervezését. (Az EU teljes piaca körülbelül 7 gigawatt.)
Az EU ProSun, az uniós gyártók azon csoportja, amely az első panaszt 2012-ben tette, úgy vélte, hogy jó oka van a büntetőintézkedések hosszabbításának.
Ezzel egyidejűleg egyedül az Európai Unió mond le felelőtlenül minden (külkereskedelmi) intézkedésről, és felbátorítja a kínai termelőket, hogy megsemmisítse az európai és harmadik országbeli versenytársakat az Európai Unió piacán
– mondta Milan Nitzschke, az EU ProSun elnöke, hozzátéve, hogy néhány vállalat jogi lépéseket tervez az Európai Bíróságnál.
„Míg néhány évvel ezelőtt komoly problémát jelentett a mesterségesen magas ár, a mai minimumáras szabályozás már közelítette a piaci árakat. Egyértelmű, hogy a piaci viszonyok visszahozása hosszú távon pozitív hatással lesz a napenergia terjedésére, mert a gyártás egyre hatékonyabbá válásával az árcsökkenés is közvetlenül fog megjelenni a piacon. Átmenetileg azonban komoly nehézségeket okozhat, hogy a kínai kormány megszorításai miatt az ottani piacról kiszoruló, pénzügyi problémákkal küszködő, jellemzően nem élvonalbeli gyártók dömpingáron fogják megpróbálni értékesíteni alacsonyabb minőségű termékeiket az európai piacon, Magyarországon is” – kommentálta az bizottsági döntést Szolnoki Ádám, a SolarPower Europe-tag MANAP Iparági Egyesület elnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.