Az elmúlt hetekben számos cikk foglalkozott a Ryanair és a Wizz Air utasainak eseteivel, amikor a légitársaság nem szállította el az utasok egy részének csomagjait. Ezzel kapcsolatban sokan jelezték: a légiutasok jogait szabályozó montreali egyezmény, illetve a 261/2004-es európai rendelet értelmében mind a járatkésésekért, mind a poggyászkésésért kártérítés jár. Ugyanakkor – tették hozzá a tapasztaltak – a fenti szabályoknak az érintett légitársaságokkal szemben csak rendkívül lassan, sokadik körben tudnak érvényt szerezni a mezei utasok. Aligha véletlen, hogy emiatt mára már
Magyarországon is számos ügyvédi iroda hirdeti magát úgy, hogy átvállalja az ügyféltől a kártérítés intézését, ennek ára azonban a megítélt összeg 20-40 százaléka. Fontos látni, hogy ezek az irodák csak az egyértelmű eseteket vállalják be, amikor jól dokumentált például a járat késése, egyértelmű a jogi helyzet (és a kártérítés mértéke).
De a járat csúszása miatt bekövetkező veszteségek – elmaradt üzleti szerződés, vagy akár csak egy drágább koncert-, meccsjegy ára, vagy a poggyászkésés miatt szükségszerűen újravett menyasszonyi ruha – költségeinek megtérítéséért ezek az irodák jó eséllyel nem szállnak harcba. Ilyen esetekben a jogvédelmi biztosítás segíthet.
A sima ügyeket ugyanakkor nem feltétlenül kell drága irodákkal intéztetni. Mint azt Lengyel Márk, a Generali csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) elnök-vezérigazgatója elmondta, a légi utakhoz ajánlott prémium-utasbiztosításaik egy részében megtalálható az Air Assistance szolgáltatás, amely poggyászkésésnél automatikusan megtéríti az utasnak a jogszabályokban megfogalmazott kár teljes mértékét, majd ezt követően a biztosító ráterheli (regresszálja) a kárt a légitársaságra. A Magyar Posta Biztosító minden utasbiztosítási termékéhez elérhető kiegészítő biztosításként kínálja ezt a szolgáltatást – tájékoztatott Pandurics Anett elnök-vezérigazgató.
Ha a repülő legalább három órát késik, a járatot előzetes értesítés nélkül törlik vagy visszautasítják a beszállást, akkor a repülőút távolságától függően térít a biztosító, függetlenül attól, hogy a repülőjegyét milyen áron vásárolta az ügyfél. Kivétel ez alól, ha a légi fuvarozó minden ésszerű intézkedést megtett a késedelem vagy járattörlés elkerülése érdekében.
A magasabb szolgáltatási szintű utasbiztosításoknál poggyászkésés esetén további költségtérítés is jár – ezeket Lengyel Márk tájékoztatása szerint az EUB attól függetlenül kifizeti, hogy hasonló térítést (rendkívüli ruhapótlás, tisztálkodószerek) az utas a légitársaságtól is követelhet. Elvárás azonban, hogy a beszerzésekről valóban legyen számla – hangsúlyozta a szakember. Szabó Tamás, az Union Biztosító utasbiztosítási üzletágvezetője szerint náluk nem lehet duplán keresni ilyen esetben, hiszen a vagyonbiztosításoknál fennáll a káron gazdagodás tilalma, így ők az utasok ilyen költségeinek csak azt a részét fedezik a limit erejéig, amelyet a légitársaság nem fizetett meg.
Az utasbiztosítások nem terjednek ki azokra a károkra, amikor az utas a járat törlése vagy a csatlakozás lekésése miatt nem tudja az előre kifizetett szállást igénybe venni.
Ennek költségét önálló út esetén legfeljebb akkor fizeti vissza a biztosító, ha az ügyfél egyéni sztornóbiztosítást kötött – ami nem jellemző. Abban az esetben viszont, ha szervezett útról van szó, az utazási irodák csomagajánlatához tartozik az út, ezért már jótállhat az iroda biztosítói partnere.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.