Függetlenül attól, hogy már megtörtént a cégutódlás, vagy még előtte állnak a tulajdonosok, nincsenek könnyű helyzetben. A Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciájának panelbeszélgetésén arra keresték a választ a résztvevők, hogy milyen módszerekkel lehet jól átvenni, illetve jól átadni a családi vállalkozást. Mint kiderült, ahány cég és család, annyi módon képzelik el a folyamatot. Losó Adrienn, a Mirelitte Mirsa ügyvezetője elmondta, náluk hat éve tart a generációváltás.
Édesapja a nyugdíjkorhatár elérésekor teljesen átadta a vezetést két gyermekének, majd néhány hónappal később, amikor látta, hogy nem minden a legjobb úton halad, újra becsatlakozott a mindennapi folyamatokba, amiért gyermekei hálásak voltak. Továbbra is szükségét látják annak a szaktudásnak, amely apjuk birtokában van.
Berta László, a Zalaco tulajdonosa a másik oldalról éli meg a generációváltást. Távlati céljai között szerepel, hogy tőzsdére vigye a céget, egyik lányát már 10 éve bevonta a vállalat irányításába, a másikat még ezután szeretné integrálni. Elmondása szerint úgy tud elszakadni a cégtől, hogy néhány hetes megszakításokkal két hónapos utakra megy, amikor muszáj nélküle megoldani az mindennapi helyzeteket.
Arató Balázs jogász szerint vannak szomorú példák cégutódlás terén, európai statisztikák szerint a családi vállalkozások harmada a generációváltás áldozatául esik. Ugyanakkor szerencsére jó példákból is akad bőven, véleménye szerint a tényleges átadásnak úgy kell indulnia, hogy egy asztalhoz leülnek, átbeszélik, hogy kinek mi az elképzelése, hogyan látja a cég jövőjét, ezt közös nevezőre hozzák, és utána következnek csak a jogi megoldások.
Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Egyetem professzora szerint az látszik, hogy a második generációs cégvezetők tudatosabbak sok területen, és jobban meghúzzák a munka határát.
Nem akarnak már napi 10-12 órát dolgozni, viszont nagyon hatékony a munkával töltött idejük.
Kürti Tamás, a Kürti Akadémia vezetője 12 évig dolgozott pár méterre édesapja irodájától, aminek köszönhetően megtanult vállalkozni, együttműködni és önállóan is döntést hozni. Elmondása szerint a családban úgy oldják meg a különböző érdeklődés- és motivációbeli ellentéteket, hogy újabb cégeket és szerepeket hoznak létre, amelyben mindenki megtalálja a helyét. Véleménye szerint sokat kell beszélgetni egymással és hasonszőrű vállalkozókkal, nem szabad félni bevonni a beszélgetésekbe idegen szakértőket, akikben megbíznak.
Azt azonban fontosnak látja, hogy a cégutódlásról jóval azelőtt kell elkezdeni beszélgetni, mielőtt ténylegesen aktuálissá válna a kérdés, mert akkor még mindenki higgadtan végig tudja gondolni és beszélni a következő folyamatokat.
Ugyanakkor úgy látja, családi vállalkozásoknál elkerülhetetlenek véleménybeli ellentétek, ahogy ő fogalmazott: küzdünk az idősekkel, amíg mi magunk is meg nem öregszünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.