Néhány évvel ezelőtt a sofőr nélkül közlekedő autók fogalma még nem volt több mint a sci-fi filmek egyik gyakran használt, de a valóságtól teljesen elrugaszkodott eleme. Még egy évvel ezelőtt is rengetegen érveltek amellett, hogy az önvezető autók sosem válnak elterjedté, mára viszont oda jutottunk, hogy ezt a technológiát már számos helyen tesztelik.
Kaliforniában és Szingapúrban meglehetősen előrehaladott állapotokról számoltak be,
s a kérdés már nem az, hogy lesznek-e önvezető autók, hanem az, hogy mikor jön el az az állapot, amikor az utakon cirkáló önvezető járművek többségben lesznek a most használtakhoz képest.
Jelenleg ott tartunk, hogy Kínában a Daimler engedélyt kapott, hogy saját autóit tesztelje Peking útjain, Kaliforniában pedig több mint ötven vállalat teszteli saját „kreálmányait”. A jövő tehát már úton van.
A KPMG szakértői úgy vélik, hogy az önvezető autók fejlesztése és társadalmi befogadása rendkívül gyors tempóban történik majd, tekintve, hogy ebben a hatóságok és a privát fejlesztők is érdekeltek.
A domináns autógyártók, a technológiai óriások és a speciális startupok az elmúlt 5 évben eddig több mint 50 milliárd dollárt invesztáltak az AV-fejlesztésekbe (önvezető autók – autonomous vehicles), és a befektetések 70 százaléka az autóipari szektoron kívülről érkezett.
Jó hír, hogy a hatóságok is kezdik belátni, hogy az AV-technológia óriási gazdasági és társadalmi előnyökkel járhat.
Az önvezető autók megszüntethetik az emberi hibák által okozott közúti balesetek 90-95 százalékát, s ezzel évente akár több millió életet is megmenthetnek.
Ezen felül pedig – feltételezve, hogy ezek az autók elektromosak lesznek – jelentősen csökken a környezetszennyezés, hiszen végre leszámolhatunk a bolygót nagymértékben pusztító károsanyag-kibocsátással.
Arról nem is beszélve, hogy az önvezető autók hatalmas mobilitási lehetőseggel bírnak majd azok számára, akik nem tudnak vezetni, nincs saját autójuk, már idősek a vezetéshez, és az olyan vidéki térségben élők is jól járhatnak, ahol nincs kiépítve megfelelő tömegközlekedés.
További gazdasági és társadalmi előnyökkel járhat, hogy a konkrétan vezetéssel töltött idő az emberek számára eltűnne, így millió más dologgal is foglalkozhatnánk, miközben autónk elvisz minket oda, ahova akarjuk. A munkaadók természetesen azt remélik, hogy alkalmazottaik a közlekedéssel töltött időt is munkára tudják fordítani, s egy amerikai tanulmány azt is kimutatta, hogy
ezzel évi 1300 milliárd dollárral nőne az USA gazdasága.
A fentebb felsorolt okok és indokok miatt számos ország kormánya szeretne közvetlen közelről részese lenni a AV-technológia fejlődésének.
De miért akarnak már most rohamtempóban fejlődni és terjeszkedni ahelyett, hogy megvárnák, hogyan fogadja a társadalom az új technológiát? Ennek okai a döntéshozók, ugyanis a ma megvalósítandó területrendezési és infrastrukturális beruházási döntések évtizedekig meghatározzák országaink és városaink fejlődését.
Ha ma arra számítunk, hogy az önvezető autóké a jövő, akkor elkerülhetjük, hogy az adófizetők pénzét olyan befektetésekre pazarolják, amelyek hamarosan elavultak, vagy még rosszabbá válnak az AV előnyeinek megvalósításában.
Az önvezető járművek bevezetése minden bizonnyal megváltoztatja a közúti infrastruktúrát, beleértve a közúti telematikát, a jelzőtáblákat, a lezáró korlátokat, a sávszélességeket és a járdaszegélyeket.
Ezen felül a szolgáltatási rendszerek népszerűbbé tehetik az utazás-megosztást és mobilitást, valamint az ingázás vonzóbbá tételével ösztönözhetnék a külvárosi és vidéki fejlődést.
Érdekes megvizsgálni, hogy a technológia fejlődésével párhuzamosan mely országok állnak készen arra leginkább, hogy az utakra bocsássák az önvezető autókat. Bár Európa figyelme nem összpontosul annyira az AV-gyártásra, mint Amerikáé, a KPMG tanulmánya megállapította, hogy valójában
Hollandia az az ország, ahol a világon a legmagasabb szinten áll az automatizmus iránti vágy és felkészültség.
A felmérés négy szempont alapján határozza meg az országok felkészültségi szintjét:
Hollandia 27,73 ponttal első helyen állt a rangsorban a KPMG-nél, jelezve, hogy kiváló infrastruktúrával, egy erősen támogató kormányzattal és az elektromos járművek lelkes elfogadásával kiváló AV-készenléti modellt kínál más országoknak. Szingapúr a második helyen áll 26,08 ponttal, és előrelépést tett a tavalyi közlekedési törvény módosításának bevezetésével, amely lehetővé tette az önjáró autók tesztelését az utcákon.
Az Egyesült Államok szintén magas indexe aligha meglepő, a magas pontszám nagyra törő tesztprogramjának és annak a ténynek köszönhető, hogy 163 vállalat fejlesztett ki önvezetési technológiát. Egyetlen másik országban sem foglalkozik ennyi vállalat a fejlesztéssel.
Az AV-k megjelenése tehát „pillanatokon belül” berobbanhat, hiszen nincs olyan hét, amikor valamelyik nagy gyártó, vagy befektető ne állna elő valami fontos, új hírrel. A fentiekből kiderült, hogy tulajdonképpen muszáj is folyamatosan csepegtetni a konkrét információkat, ugyanis a közúti közlekedés a közúti infrastruktúra minőségére és az azt meghatározó szabályozási környezetre támaszkodik.
A befektetők már most a kiváló minőségű „AV-kész” közúti infrastruktúrában és a következő generációs mobilkommunikációs technológiákban gondolkodnak.
https://www.youtube.com/watch?v=aWmmy966NlI&t=211s
A jövő egyik fontos kérdése pedig az lesz, hogy a gyártók, s a később majd hozzájuk kapcsolódó infokommunikációs vállalatok miként lesznek képesek megvédeni minket az adatlopástól, autónk feltörésétől – esetleges eltérítésétől–, hiszen egyértelmű, hogy a későbbiekben szinte ránk kapcsolódó önvezető autók bizonyosan több információval rendelkeznek majd rólunk, mint mobiltelefonunk.
Magyarország az önvezető jármű rendszerek fejlesztésének egyik európai központja – jelentette ki Palkovics László, az innovációs és technológiai miniszter kedden Grazban, az európai közlekedési miniszterek informális találkozóját követően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.