BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmasra hízott a hirdetési piac

A piackutatók az idei évre vagy jövőre teszik a való és a virtuális világ közötti egyensúly megbomlását, azaz amikor az internetes reklámok részesedése átlépi az 50 százalékot a hirdetési kiadásokban.

Kiemelkedő évet zár idén a hirdetési piac, amelynek globális bevételei a tavalyit 7,2 százalékkal meghaladva rekordszintre, 552 milliárd dollárra nőnek. A korábbi, 6,4 százalékos előrejelzését korrigáló Magna piackutató-tanácsadó cég szerint

az oroszországi labdarúgó-világbajnokság és a dél-koreai téli olimpia mellett a harmadik hajtóerő az amerikai novemberi félidős választás volt, ez utóbbinál 4 milliárd dollárnyi költést regisztráltak. Soha ennyi pénzt választásokon még nem költöttek.

A fogyasztásra épülő amerikai társadalmat bombázták meg a leginkább reklámanyagokkal, ennek következtében ott is csúcsra, 208 milliárd dollárra hízott a piac, ez 7,5 százalékos éves plusz.

A tendenciákban nem történt lényeges változás, a hagyományos felületeken – a nyomtatott sajtóban és a televízióban – közreadott hirdetések visszaszorulása folytatódik, jóllehet a legnagyobb hirdető cégek lojálisak, még ma is kitartanak a tévétársaságok mellett, ám ezek trendfordulóban hiába reménykednek. Digitális fronton eközben folytatódik az előretörés. Főképp a streamszolgáltatásoknál és az online felületeken szaporodtak meg a célközönség miatt egyre drágábban eladható, testre szabott hirdetések.

A foci vb is hozzájárult a hirdetési piac növekedéséhez
Fotó: MTI/AP/Frank Augstein

A digitális hirdetések az Egyesült Államokban éves alapon 17 százalékkal nőnek, s ezzel ott már az idén, globálisan pedig jövőre lépik át az 50 százalékos részarányt a teljes piaci költésből.

Az idei magas bázis miatt jövőre csak szerényebb, 4,7 százalékos növekedést vetít előre a Magna, amely kiemeli a piacbővülésben az online felületeket kedvelő kis- és középvállalkozások szerepét.

Friss kutatást közölt a WPP csoporthoz tartozó GroupM is, amely a jövő évre vonatkozó, 3,9 százalékos forgalomnövekedésről szóló korábbi becslését 3,6 százalékra mérsékelte. Ezt Adam Smith igazgató a jegybanki monetáris lazítás kifutásával, a lassuló kínai gazdasággal, a Brexittel és a kereskedelmi háborúval magyarázta, hozzátéve, hogy Dél-Afrika, Venezuela, Argentína, Brazília és Törökország is válsággócnak számít, s ennek negatív hatásai a hirdetési piacon is jelentkeznek.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.