Kiemelkedő évet zár idén a hirdetési piac, amelynek globális bevételei a tavalyit 7,2 százalékkal meghaladva rekordszintre, 552 milliárd dollárra nőnek. A korábbi, 6,4 százalékos előrejelzését korrigáló Magna piackutató-tanácsadó cég szerint
az oroszországi labdarúgó-világbajnokság és a dél-koreai téli olimpia mellett a harmadik hajtóerő az amerikai novemberi félidős választás volt, ez utóbbinál 4 milliárd dollárnyi költést regisztráltak. Soha ennyi pénzt választásokon még nem költöttek.
A fogyasztásra épülő amerikai társadalmat bombázták meg a leginkább reklámanyagokkal, ennek következtében ott is csúcsra, 208 milliárd dollárra hízott a piac, ez 7,5 százalékos éves plusz.
A tendenciákban nem történt lényeges változás, a hagyományos felületeken – a nyomtatott sajtóban és a televízióban – közreadott hirdetések visszaszorulása folytatódik, jóllehet a legnagyobb hirdető cégek lojálisak, még ma is kitartanak a tévétársaságok mellett, ám ezek trendfordulóban hiába reménykednek. Digitális fronton eközben folytatódik az előretörés. Főképp a streamszolgáltatásoknál és az online felületeken szaporodtak meg a célközönség miatt egyre drágábban eladható, testre szabott hirdetések.
A digitális hirdetések az Egyesült Államokban éves alapon 17 százalékkal nőnek, s ezzel ott már az idén, globálisan pedig jövőre lépik át az 50 százalékos részarányt a teljes piaci költésből.
Az idei magas bázis miatt jövőre csak szerényebb, 4,7 százalékos növekedést vetít előre a Magna, amely kiemeli a piacbővülésben az online felületeket kedvelő kis- és középvállalkozások szerepét.
Friss kutatást közölt a WPP csoporthoz tartozó GroupM is, amely a jövő évre vonatkozó, 3,9 százalékos forgalomnövekedésről szóló korábbi becslését 3,6 százalékra mérsékelte. Ezt Adam Smith igazgató a jegybanki monetáris lazítás kifutásával, a lassuló kínai gazdasággal, a Brexittel és a kereskedelmi háborúval magyarázta, hozzátéve, hogy Dél-Afrika, Venezuela, Argentína, Brazília és Törökország is válsággócnak számít, s ennek negatív hatásai a hirdetési piacon is jelentkeznek.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.