Az új uniós gázirányelv miatt nem számít sem az Északi Áramlat 2 gázvezeték kivitelezési költségének, sem az üzembe helyezés határidejének eltolódására az OMV osztrák olaj- és gázipari konszern vezérigazgatója Rainer Seele.
A vezérigazgató minden ilyen találgatást badarságnak nevezett
a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) lapnak adott interjúban.
Az Északi-tenger tenger fenekén fektetett vezetékpár Oroszországból szállít majd földgázt Európába németországi fogadóállomáson keresztül.
A projekt tervezett kivitelezési költsége 9,5 milliárd euró, az üzembe helyezés határideje az idei év vége. A beruházással évi 55 milliárd köbméter – a már meglévő vezetékpárral azonos – szállítási kapacitású vezetékpárral bővítik az Északi Áramlat gázvezetéket.
A projekt a Gazprom orosz gázipari vállalat vezetésével a Wintershall és az Uniper német cégek, a holland-brit Shell, az osztrák OMV és a francia Engie (korábbi nevén a GDF Suez) konzorciális finanszírozásával épül meg. A gázvezeték-projekt kivitelezési költségének egytizede esik az OMV-re.
Az Európai Parlament és a tagállamok kormányait tömörítő tanács a múlt héten szerdán állapodott meg a közösségi gázirányelv módosításáról. Az elfogadott megoldás értelmében szigorodik az uniós kontroll az EU-n kívülről induló gázvezetékek felett.
Eszerint az unión kívülről érkező vezetékekre is érvényes lesz, hogy a gázszállítási infrastruktúra tulajdonlásának külön kell válnia a gáz tulajdonjogától. Az új szabályozás az EU kizárólagos hatáskörébe utalja a harmadik országokból induló új gázvezetékekről szóló megállapodások megkötését.
Az OMV vezére a FAZ-nak adott interjúban nem volt túl jó véleménnyel a cseppfolyósított földgáz (LNG) fogadó termináloknak az Európai Bizottság és Horvátország által is szorgalmazott kiépítéséről. Elmondta:
a már meglévő európai LNG-fogadókapacitásnak is alig harminc százaléka van kihasználva. Az OMV például teljes egészében kénytelen volt leírni rotterdami LNG-kapacitásának eszközértékét.
Rainer Seele átlátszónak nevezte az interjúban Lengyelország és Ukrajna Északi Áramlat 2 gázvezeték ellen emelt kifogásait. A két ország valójában gazdasági érdekeit követi és a tranzitdíjak kiesését fájlalja – mondta. Az OMV vezére mindenképpen üdvözlendőnek nevezte, hogy
megszűnt Ukrajna földgázszállításokban élvezett monopóliuma.
Mivel azonban Európa az atomenergia és a széntüzeléses áramtermelés részarányának a csökkentése miatt egyre inkább kénytelen lesz földgázra támaszkodni energiaigényének a fedezésében, az OMV fontosnak tartja minden létező tranzit útvonal fenntartását, beleértve az ukrajnait is – közölte Rainer Seele, az OMV vezérigazgatója a német FAZ lapnak adott interjúban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.