Összesen 132 millió tonnával lehetne csökkenteni a szállítmányozás során keletkező üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátását 2040-ig a Shell, a Német Légügyi és Űrkutatási Központ, valamint a Hamburgi Műszaki Egyetem tanulmánya szerint, amelyet a napokban mutattak be Berlinben.
A németországi fuvarozószektorban az éves ÜHG-kibocsátás 80 százalékára meghatározott célszám eléréséhez Európában 480 ezer LNG-hajtású teherautót és a világon hatezer hajót kellene üzembe állítani a következő két évtizedben.
A tiszta égésű LNG a dízelnél 40, a hajóknál használt nehéz fűtőolajnál 23 százalékkal több energiát tartalmaz egységenként, üvegházhatású gázokból pedig 23, illetve 32 százalékkal alacsonyabb a kibocsátása, tehát önmagában zöldebb megoldás, mint a jelenleg elterjedt üzemanyagok. Ha a folyékony földgázt megújuló energiából állítják elő, tovább fokozható a környezeti előny. Harmincszázalékos bio-LNG bekeverésével újabb 20 százalékos kibocsátáscsökkenés érhető el.
A tanulmány bemutatóját követő panelbeszélgetésen a szakértők egyetértettek abban, hogy bár nem aranytojást tojó tyúkról van szó, az LNG a dekarbonizáció hatékony eszköze lehet. Ehhez azonban minél előbb ki kell aknázni az LNG nyújtotta előnyöket, mert az elméletek tanulmányozása nem visz előbbre.
Az LNG a gázkereskedelemnek már több mint 40 százalékát, a földgázfogyasztásnak pedig 8-9 százalékát teszi ki. 2040-re a globális kereskedelemben 60 százalékra, a gázfogyasztásban pedig 14 százalékra nőhet a részesedése.
A szűk keresztmetszet az infrastruktúra. Az Európai Unió területén mintegy 170 LNG-kút üzemel, de nagy az egyenlőtlenség területi megoszlásban. A legtöbb állomást üzemeltető Spanyolországban található a töltőállomások negyede, míg a legnagyobb közúti teherszállító flottával rendelkező Németországban és Lengyelországban csak három-három áll rendelkezésre. A töltőhálózat Kelet-Közép-Európában különösen hiányos, régiónkban tíznél kevesebb kút működik.Nem véletlen, hogy a tanulmány készítői leginkább a töltőhálózat és infrastruktúrájának fejlesztését szorgalmazzák ajánlásaik között. Szerintük Németországot ötven töltőállomással már egészen jól le lehetne fedni.
A cél eléréséhez a Shell középtávon 39 európai LNG-töltőállomás telepítésével kíván hozzájárulni, ezeket a Spanyolország és Lengyelország közötti fontosabb közlekedési folyosók mentén építi meg hét országban, közülük tízet Németországban. A társaság emellett támogatja kétezer LNG-üzemű tehergépkocsi vásárlását.
A piaci szereplők aktivitása mellett azonban politikai támogatás is szükséges a szemléletváltáshoz. „Az alacsony kibocsátású LNG használatának ösztönzése érdekében megbízható gazdasági juttatások kellenek, hogy a felhasználókat meggyőzzék az LNG-technológia előnyeiről – például szabályozó és pénzügyi eszközök által” – mondta Jörg Adolf, a tanulmány társszerzője. Ilyen állami ösztönző lehet a hatékony, gyors engedélyezési eljárásokat lehetővé tevő szabályozás, az LNG üzemanyagköltségének jövedékiadó-támogatása, valamint a megújuló energiákra és az üvegházhatású gázokra vonatkozó kvóták alkalmazása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.