Az INA igazgatósága arról döntött, hogy bitument termelnek majd a sziszeki finomítóban. A beruházás költségeiről mindössze annyit közöltek, hogy több millió kunába kerül, és része az INA Downstream 2023 New Course elnevezésű programjának, amelyben a megvalósuló beruházások összértéke meghaladja a 4 milliárd kunát, azaz a 171 milliárd forintot. Ez az eddigi legnagyobb beruházáshullám a horvát olajipari vállalat életében.
A program az INA hosszú távon fenntartható fejlődését szolgálja. Ennek részeként leállítják Sziszeken a hagyományos kőolaj-finomítást, és ipari telephellyé alakítják át az üzemet. Sziszeken logisztikai központ létrehozását, kenőanyaggyártást és biokomponensek finomítását is tervezik a bitumengyártás mellett. A cél, hogy az INA éveken keresztül veszteséget termelő finomítói tevékenységét nyereségessé tegyék.
A sziszeki bitumentermelésről szóló döntés meglepő. Az INA-ban főtulajdonos Mol szempontjából az lenne a logikus és a legolcsóbb megoldás, ha ezt a finomítót bezárnák. Bitument ugyanis ott érdemes gyártani, ahol a teljes finomítói vertikum elérhető, ez pedig az INA rijekai bázisa. A bitumen a finomítási sor végén van, így ez némiképp ellentmond annak, hogy Sziszeken a hagyományos kőolaj-finomítást le akarják állítani
– mondta Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. Szerinte az lehetne a megoldás, ha Rijekából szállítanák az alapanyagot a fővárostól ötven kilométerre fekvő Sziszekbe a bitumengyártáshoz. A beruházás annyiból racionális, hogy az építőiparban használt bitumennek nagyobb piaca van Zágráb környékén. Rijeka ezzel szemben 130 kilométerre esik Zágrábtól.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.