BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb profitfigyelmeztetés a Daimlertől

Az emissziós technológia fejlesztése helyett a szoftverek megbütykölésével operáló német autógyártók közül most a Mercedes bukott le: az autógyártónál a szakhatóság bizonyítottnak látja a visszaélést. A cég cáfol, de már készül a bírság kifizetésére.

A dízelbotrány miatt immár a harmadik profitfigyelmeztetését kénytelen kiadni egy év alatt a Daimler, amely vitatja ugyan bűnösségét, de már készül a minden bizonnyal tetemes bírság kifizetésére. Az autógyártó árfolyama 5 százalékot zuhant a hírre hétfőn. A Mercedes-Benz anyavállalata vasárnap első körben még csupán az emissziós adatokat meghamisító szoftver miatt elrendelt visszahívás tényét közölte, utóbb már a befektetőket is értesítette az ügy várható kedvezőtlen következményeiről. Az eddig érvényben tartott profitterv a tavalyinál „kicsit magasabb” adó- és kamatfizetés előtti eredménnyel (EBIT) számolt, ezt most kiegyenesítették, azaz a 2018-as EBIT megismétlését, illetve annál „akár kicsit jobbat” valószínűsítenek. A német autógyártó úgy számol, hogy dízeleinek manipulációját 600-900 millió euró körüli bírság követheti. A társaság – egyelőre konkrét számok említése nélkül – a megfelelő mértékű céltartalék képzéséről gondoskodott a második negyedéves eredménye terhére. Magáról a döntés hátteréről sem árult el többet a stuttgartiak szóvivője.

Fotó: AFP

Épp egy éve adta ki a társaság az első profitfigyelmeztetését, amelyet októberben követett az újabb, s amelyeket az ellenük indított – alaptalannak vélt – kormányzati-hatósági eljárások miatti várható fizetési kötelezettségekkel magyaráztak. Emellett egyes piacaikon sem úgy ment az értékesítés, ahogyan a cégnél szerették volna, s az amerikai–kínai kereskedelmi háború sem játszott a kezükre. A Mercedes ellen dízelügyben folyó amerikai vizsgálat is bírsággal fenyeget. Októberben az EBIT 10 százalékos éves csökkenését jelezték előre, ehhez képest 24 százalékos visszaeséssel 11,13 milliárd eurós lett a cég befektetői megítélése szempontjából kulcsfontosságú adat.

A cég ezúttal arról sem közölt becslést, hogy maga a visszahívási akció milyen költségekkel jár. Igaz, eddig csak a jéghegy csúcsa tűnt elő: mintegy hatvanezer Mercedes GLK 220 típusú dízelmotoros terepjárónál kell haladéktalanul módosítani a beállításokat. Ezeknél trükkös szoftverbeállítás gondoskodott arról, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátás a tesztpadon a valósnál sokkal szebb képet mutasson, mint a közúti forgalomban.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.