A dízelbotrány miatt immár a harmadik profitfigyelmeztetését kénytelen kiadni egy év alatt a Daimler, amely vitatja ugyan bűnösségét, de már készül a minden bizonnyal tetemes bírság kifizetésére. Az autógyártó árfolyama 5 százalékot zuhant a hírre hétfőn. A Mercedes-Benz anyavállalata vasárnap első körben még csupán az emissziós adatokat meghamisító szoftver miatt elrendelt visszahívás tényét közölte, utóbb már a befektetőket is értesítette az ügy várható kedvezőtlen következményeiről. Az eddig érvényben tartott profitterv a tavalyinál „kicsit magasabb” adó- és kamatfizetés előtti eredménnyel (EBIT) számolt, ezt most kiegyenesítették, azaz a 2018-as EBIT megismétlését, illetve annál „akár kicsit jobbat” valószínűsítenek. A német autógyártó úgy számol, hogy dízeleinek manipulációját 600-900 millió euró körüli bírság követheti. A társaság – egyelőre konkrét számok említése nélkül – a megfelelő mértékű céltartalék képzéséről gondoskodott a második negyedéves eredménye terhére. Magáról a döntés hátteréről sem árult el többet a stuttgartiak szóvivője.
Épp egy éve adta ki a társaság az első profitfigyelmeztetését, amelyet októberben követett az újabb, s amelyeket az ellenük indított – alaptalannak vélt – kormányzati-hatósági eljárások miatti várható fizetési kötelezettségekkel magyaráztak. Emellett egyes piacaikon sem úgy ment az értékesítés, ahogyan a cégnél szerették volna, s az amerikai–kínai kereskedelmi háború sem játszott a kezükre. A Mercedes ellen dízelügyben folyó amerikai vizsgálat is bírsággal fenyeget. Októberben az EBIT 10 százalékos éves csökkenését jelezték előre, ehhez képest 24 százalékos visszaeséssel 11,13 milliárd eurós lett a cég befektetői megítélése szempontjából kulcsfontosságú adat.
A cég ezúttal arról sem közölt becslést, hogy maga a visszahívási akció milyen költségekkel jár. Igaz, eddig csak a jéghegy csúcsa tűnt elő: mintegy hatvanezer Mercedes GLK 220 típusú dízelmotoros terepjárónál kell haladéktalanul módosítani a beállításokat. Ezeknél trükkös szoftverbeállítás gondoskodott arról, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátás a tesztpadon a valósnál sokkal szebb képet mutasson, mint a közúti forgalomban.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.