Az elmúlt hónapok során az okozott felzúdulást, hogy egyes kiskereskedelmi láncok nyomott áron hoztak be szlovák UHT-tejet. Hatott ez a tejpiacra?
Valóban, az elmúlt hónapok során több kiskereskedelmi lánc akciózott ismét az UHT-tejjel rendkívül nyomott áron. Először importból származó tejek kerültek a polcokra nagyon olcsón, de ennek hatására mások hazai eredetű termékekkel akcióztak még alacsonyabb árakon. Ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy ezek az akciók nem generáltak nagy forgalmat. Nehéz megítélni, hogy ez a növekvő jövedelem miatt erősödő vásárlóerőből fakad-e, vagy annak következménye, hogy némileg megváltoztak az emberek vásárlási szokásai, és már nem váltanak üzletet csak azért, mert a másik helyen valami olcsóbb. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a „legalacsonyabb ár” hatása a fogyasztóra némileg gyengült.
A sertéspiacon számokkal igazolhatóan látszik az áfacsökkentés utáni fehéredés. Igaz ugyanez a tejpiacra is?
A kiskereskedelmi statisztika azt mutatja, hogy az UHT- és az ESL-tejek fogyasztása növekedett, miközben a rövid minőségmegőrzési idejű termékeknél visszaesést tapasztaltunk. Ez a változás elsősorban az áfacsökkentés eredménye. A növekvő UHT-értékesítés ugyanakkor pozitív hatással van a magyar tejipari szektorra. Korábban az áfát elkerülő UHT majdnem kizárólag külföldről származott, és jelentős nehézségeket okozott a magyar tejipari szereplőknek. Noha az elmúlt öt-hat évben érzékelhető volt, hogy nőtt a kiskereskedelmi láncok érdeklődése a magyar termékek iránt, és az elmúlt időszakban csökkent is a külföldi UHT-tejek részesedése, a helyzet tartós javulásához sokban hozzájárult az áfacsökkentés, ami nagyon sikeres lépés volt. Az érintett kategóriákban gyakorlatilag megszűnt az áfát elkerülő termékekkel való kereskedelem. Abban reménykedünk, hogy ezen siker alapján minél előbb sor kerül a sajtok áfájának csökkentésére is.
A boltokban látható az áfa mérséklésének hatása, de vajon hogyan hatott az adócsökkentés és a fehéredés a felvásárlási, illetve a feldolgozói átadási árakra?
A kereskedők beépítették az áraikba az alacsonyabb áfakulcsokat, vagyis átadták a fogyasztóknak a kedvezményt. Így sem a feldolgozók, sem a kereskedők esetében nem tapasztalható árrésnövekedés. Mint az előző válaszból is látszik, a piaci szegmens lett fehérebb, és ennek eredményeként nagyobb. A korábban elsősorban külföldről származó, áfacsalt termékek gyakran lefelé irányuló árspirált indítottak el, amelybe kénytelen-kelletlen mindenki belekerült. Úgy vélem, hogy az UHT-piac a korábbinál kevésbé hullámzó, lényegesen stabilabb lesz. A normál piaci hullámzás persze továbbra is jellemző marad, de a mértéke kisebb lesz, és valószínűleg magasabb átadási árszint mellett játszódik majd le. Ez a magasabb átlagos átadási ár a termékpálya minden szereplője számára érzékelhető lesz. Az Európai Unión belül ma Magyarországon a tejtermelők viszonylag alacsony árat kapnak a nyers tejért. Egy stabilabb piacon, ahol a fair verseny a meghatározó, a nyerstej-árak is közelíteni fognak az EU átlagához. Ehhez nagy segítséget nyújthat, ha az értékesítés szempontjából szintén meghatározó sajt esetében is sor kerül az áfakulcs csökkentésére.
A teljes interjút a Világgazdaság szerdai számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.