BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hátszél lendíthetne az LNG piacán

A tisztán gázüzemű tehergépkocsik – a cseppfolyós gázt használók is – az útdíj szempontjából már eleve a legjobb környezetvédelmi besorolást kapják. Ennél több szabályozási segítséget azonban egyelőre nem remélhetnek.

Naponta 16 ezer kamion halad át az M0-s autópálya szigetszentmiklósi szakaszán, közülük a cseppfolyósgáz- (LNG) üzeműek is megállhatnak tankolni. Az ebben rejlő magyarországi lehetőségek viszont sokkal nagyobbak a most kiaknázottaknál.

A járműveket ott töltik fel, ahol a legolcsóbb, a hazai szabályozásban pedig vannak még tartalékok ezen a téren

– mondta a Világgazdaságnak Domanovszky Henrik, a szigetszentmiklósi autó­pálya-pihenőben működő LNG-töltő állomás mögött álló Pannon Fuel Kft. műszaki igazgatója. Kiemelte, hogy Európa több országában is autópályadíj-kedvezményt kapnak, Németországban pedig ingyenességet is a hagyományos üzemanyagoknál környezetkímélőbb LNG-t használó kamionosok, máshol a jövedéki adójuk kisebb. Lengyelországban a CNG- (sűrített földgáz) vagy LNG-üzemű, 3,5–12 tonnás kisteherautók vásárlása 35 százalékkal, de legfeljebb 35 ezer zlotyval támogatható, az ennél nagyobb járművek esetében ugyanez 30 százalék és 100 ezer zloty.

 

Domanovszky Henrik rámutatott, hogy

a szigetszentmiklósi töltőállomás átadásával Magyarország a mintegy kétszáz nyilvános egységből álló európai LNG-hálózatnak éppen a közepére került.

Fotó: Domanovszky Henrik

Ám mivel egy LNG-s haszonjármű hatótávolsága akár 1500 kilométer is lehet, a jármű megállás nélkül átszelheti az országot, ha külföldön olcsóbban jut üzemanyaghoz.

A Pannon Fuel az ősz elején számolt be első hazai sikeréről: megkötötte az első üzemanyag-eladási szerződését egy flottaüzemeltetővel. A szakember ismeretei szerint az országban két-három hazai LNG-s kamion fut, de a cég töltőállomását rendszeresen használják a Szlovákiából, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából és alkalmanként a Bulgáriából érkező járművek. A töltőállomás azonban egyelőre nem remélhet további hátszelet.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.