A márciusi változásokkal frissített cégnyilvántartásban még nem érhető tetten a koronavírus-járvány hatása, a statisztika szerint egyelőre kitartanak a vállalkozások – állapítható meg a Világgazdaság érdeklődésére az Opten által közölt adatokból. Ez összefügghet azzal, hogy a piaci szereplők többsége kivár, megoldást keres a túlélésre, illetve abban bízik, hogy valamilyen állami támogatást kap. Az átmeneti nehézségeket súlyosbítja, hogy a Via Credit felmérése szerint a hazai kis- és középvállalkozások negyedének alig egy hónapra elegendő a likviditása, a bevételek elmaradásával pedig további 43 százalék is legfeljebb három hónapig képes kigazdálkodni a bérköltséget.
Hantos Zoltán, az Opten projektmenedzsere arra számít, hogy már a következő egy-két hónapban drasztikusan visszaeshetnek a cégalapítások, az azt követő három-hat hónapban pedig félő, hogy a fokozatos lemorzsolódás miatt a megszűnések is gyakoribbak lesznek. Az elmúlt hónap végén 518 419 cég működött Magyarországon, miután 2488-at alapítottak, és 2829-et szüntettek meg. Ezek a számok már csak azért sem kirívók, mert még a járványhelyzet előtt, januárban és februárban is több mint háromezren húzták le a rolót, a márciusban bejegyzett új vállalkozások száma pedig az első két hónap átlagának felelt meg.
A céginformációs szolgáltató lapunk kérésére néhány, a járványhelyzetben különösen érintett ágazatot külön-külön is górcső alá vett, de drámai változásokat márciusban még a turizmusban, az építőiparban és a kereskedelemben sem lehetett megfigyelni. Eszerint a gépjármű-javítókkal kiegészülő kereskedelmi szektornak 114 649 szereplője van, márciusban 737 céget szüntettek meg, miközben 554-et alapítottak. Igaz, ellentétes hatások figyelhetők meg, mert míg a ruhaüzletek, ha ideiglenesen is, de ellehetetlenültek, addig az élelmiszerboltok szárnyalnak.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.