A 2019-es dinamikus fejlődés után több mint 160 milliárd forintos visszaesést vár a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) 2020-ban a koronavírus-járvány (Covid-19) miatt
– derül a csütörtökön este nyilvánosságra hozott adatokból. Tavaly a reklámtorta 245,08 milliárd forint volt, a 2018-as költés 223,36 milliárd forintot ért el, ez 9,73 százalékos növekedést jelent. Az idén először debütáló, a médiatortát is magába foglaló kommunikációs torta mérete pedig 467,96 milliárd forint volt – derül ki a Reklámszövetség adataiból.
A médiatortában szereplő valamennyi szegmens növekedést tudott felmutatni tavaly mégpedig 3,45-16,12 százalék közöttit.
A legnagyobb növekedés a digitális reklámpiacon következett be (16,12 százalék).
A digitális területen folytatódott a globális platform szereplők piaci részesedésének emelkedése, így 2019-ben már a hazai online hirdetésekre költött reklámforintok 57 százaléka landolt a globális szereplőknél (2018-ban 55 százalék, 2017-ben 53 százalék, míg 2016-ban 51 százalék). A második legnagyobb növekedést a mozi (11 százalék) produkálta tavaly, de összességében a növekvő nézőszámnak köszönhetően az elmúlt 7 évben folyamatosan erősödött. A televíziós reklámpiac a tavalyi (7,13 százalék) médiatortában mutatott növekedése nemcsak a versenypiaci szereplők nagyobb ráfordításait tükrözi, lévén a módszertani változásból fakadóan a 2019-es szám már az árubarter értékét is tartalmazza. A többi szegmens 5 százalék alatti mértékben gyarapodott, ilyen például a közterület a tavalyi évben harmad akkora növekedést mutatott fel (4,74 százalék) az előző évihez képest, mivel tavaly már nem az új adónemek megjelenése növelte a hirdetők költéseit. A sajtó hasonló volumenben (3,96 százalék) növekedett tavaly, mint 2018-ban. A rádiós piac növekedésének üteme is lelassult a tavalyi évben – írták.
Az MRSZ és társszövetségeseinek prognózisa szerint a 2019-es „jó” számok és a piac korábbi években tapasztalható növekedése helyett az idei évben drámainak mondható csökkenés várható. A Magyar Reklámszövetség széleskörű kutatása, az MRSZ Barométer alapján az iparági szereplők átlagosan 38 százalékos visszaesést várnak a média- és kommunikációs piacon.
A médiatorta 2020-ban 170,48 milliárdos méretűre eshet össze.
A válság következményeként prognosztizált visszaesés összvolumenre gyakorolt hatása a 2019-es médiatortához képest ebben az évben 74,6 milliárdos csökkenést eredményezhet: A 2019-es médiatorta 245,08 milliárdról 2020-ban 170,48 milliárdos méretűre apadhat – vélik a szakemberek.
Gulyás János az MRSZ elnöke hangsúlyozta: „Az immár 20 éve kiadott piaci számokkal az MRSZ és társszövetségeinek célja, hogy minden évben feltérképezze, meghatározza a piac méretét, hosszútávon összehasonlítható és ilyen módon elemezhető adatokat szolgáltasson. A korábbi reklámtortákhoz képest az idén először megjelentetett média- és kommunikációs torták létrehozásához a korábbi partnerszövetségeken túl újabb társszövetségek, szakértők is csatlakoztak.”
Az MRSZ elnök hozzátette: Sajnos, amikor a 2019-es adatokat publikáljuk hangsúlyoznunk kell, hogy az idei év nagyon másról szól. Az iparágunk összes szereplőjét jelentősen érinti a Covid-19 okozta válság, és 2020-ban az a kérdés, hogy melyik szektor mennyire fogja megszenvedni hatásait, sok esetben a drámai jelző sem túlzó. Ez különösen azért problémás, mert – a tág értelembe vett – reklám a ’gazdaság motorjának olaja’ és ha a szektorban jelentős lesz a visszaesés az az egész magyar gazdaságot is visszaveti, azon túl, hogy reagál a gazdasági folyamatokra. Az újrainduláshoz elengedhetetlen, hogy az iparág át tudja vészelni az elkövetkező időszakot, amelyhez nélkülözhetetlen az állami segítség. Ezért a szektor összes szereplője számára szükség lenne célzott kormányzati intézkedésekre.
A teljes kommunikációs piac 82 százaléka vár visszaesést 2020-ban.
A 2019-es éves számok a korábbi években tapasztalt növekedést mutatják ugyan, de 2020-ban nem várt kihívások és egyes szegmensekben tragikus következmények előtt áll a média és kommunikációs iparág a koronavírus gazdasági és társadalmi hatásai miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.