Nyolc pontba szedte a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nukleáris szervezete, a NEA azokat a prioritásokat, amelyek figyelembevételével csökkenthető az atomerőművek építési költsége. A kérdés rendkívül időszerű, hiszen miközben a fukusimai atombaleset óta megnövelt biztonsági intézkedések egyre drágítják az ilyen beruházásokat, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az atomerőművek üzemidejének meghosszabbítását és újak építését sürgeti, máskülönben nem csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás olyan mértékben, amekkorát az IEA a fenntartható fejlődés érdekében szükségesnek tart. Az IEA úgy számol, hogy 2050-re meg kell kétszerezni a 2020-as nukleáris kapacitásokat.
A költségek azonban féken tarthatók – derül ki a NEA tanulmányából, amely szerint a kiadások nem elsősorban a megnövelt biztonsági intézkedések, de még csak nem is a nukleáris technológia sajátosságai miatt szaladtak meg.
Azokban az országokban drágábbak a jellemzően harmadik generációs, a közelmúltban megkezdett atomerőmű-építések, amelyekben a megelőző évtizedekben nem volt hasonló projekt, így hiányzik a beszállítói lánc, az infrastruktúra, és jórészt elveszett az előző atomerőmű építésekor megszerzett tudás.
Jellemzően ugyanezekben az országokban nem sikerül tartani a beruházás határidejét sem. Nagyobb kiadásaik és elhúzódó kivitelezésük az érdekeltekben és a közvéleményben is bizalmatlanságot ébreszt, a beruházókban és a bankokban pedig azt a benyomás kelti, hogy az új atomerőművek projektkockázata nagyobb. Alig nyom valamit a latban, hogy az üzemeltetésük viszont fajlagosan olcsó. Ezek a kérdések nem merülnek fel az atomerőműveket folyamatosan építő országokban, mert tapasztalt projektszervezeteik, megfelelő ellátási láncaik vannak, a nukleáris projekteket pedig költség- és időhatékonyan hajtják végre.
Az építés drágulásáért jórészt a közvetett költségek okolhatók, amelyekben megjelennek az új generációs reaktorok bevezetésének egyszeri költségei. Ezek a ráfordítások egyes esetekben meghaladhatják a teljes beruházási költség 70 százalékát
– mutat rá a NEA, amely emiatt három ponton lát módot a kiadások lefaragására. Az első spórolási lehetőséget kínáló terület az elmúlt évtizedekben megszaladó, de közvetett mérnöki, beszerzési és építési kiadásoké. A második a kivitelezés ráfordításait domináló munkaerőköltség, ez a termelékenység javításával jelentősen mérsékelhető. Harmadikként gyakran felmerülnek a projekttől és az országspecifikus feltételektől függő kiadások, ezek esetenként a teljes beruházási költség jelentős részét teszik ki.
A kiadások mérséklésénél szem előtt tartandó nyolc prioritásból, politikai ajánlásból az első az, hogy hasznosítani kell a korábbi, harmadik generációs építési projektekből levont tanulságokat, ez több OECD-országban már megkezdődött. Másodikként meg kell teremteni a beruházás stabil szabályozási környezetét, gondoskodni kell a politikai támogatottságáról, figyelembe véve a beruházás kiinduló feltételeit is.
Megfontolandó továbbá egy szabványosított nukleáris program melletti elköteleződés is, mert a tőke jobban hasznosul a sorozathatás révén, a folyamat is jobban optimalizálható, így ez a legígéretesebb út a költségcsökkentéshez.
Újabb pontként fejleszteni kell és fenn kell tartani az atomerőművek ellátási láncát, ehhez ismét hosszú távú energiapolitika szükséges. Ötödikként az atomipar minden szintjén elő kell mozdítani az innovációt, a tehetségfejlesztést és az együttműködést, ezt – mutat rá a NEA – a kormányok meg is tehetik. Támogatni kell ezenfelül a jelentős mértékű és kiszámítható finanszírozási, piaci feltételek létrejöttét, hetedikként pedig ösztönözni, hogy az érdekelt felek összehangolják erőfeszítéseiket. Végül a kormányokat is be kell vonni az atomprogramba, persze a kormányok támogató szerepe a program jellegétől függően eltérő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.