Nehezen indult a nyár az autókereskedelemben, áprilisban alig írtak alá új szerződéseket, májusban azonban éledezett a piac, és az előző év azonos időszakának már az 50 százalékát is elérte az új szerződések száma. A járvány után gyors felpattanás azonban már biztosan nem lesz az ágazatban – mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Elmondása szerint júniusban a tavalyi azonos hónapénak a 60 százalékát érte el a piac. A július és az augusztus hagyományosan szabadságolással telt, ezekben a hónapokban a lakosság autóvásárlási kedve egyébként is alacsony.
A Gémosz elnöke szerint
az év további részében nem várhatók teljes gyárleállások egy esetleges második hullám esetén sem.
A gyártók ugyanis igyekeznek felkészülni, hogy akkor is fenn tudják tartani a termelést, ha szigorodnak az egészségügyi korlátozások. Hozzátette, a magyar márkakereskedői hálózat jól vizsgázott a járvány idején: a szervizek nyitva maradhattak, a dolgozók és az ügyfelek biztonsága érdekében kidolgozott protokollt betartották, és gyorsan alkalmazkodtak hozzá. Meglátása szerint ezért erősebb szigorítás esetében sem lenne indokolt bezárni a szalonokat.
Az év további részében az autókereskedelem érdemi volumennövekedésére akkor lehetne számítani, ha a korszerű belső égésű motoros járművek is részesülnének uniós támogatásban
– emelte ki Gablini Gábor.
Mint mondta, nem elég, ha egy ország támogatja az ágazatot, európai szintű döntésekre és támogatásokra van szükség. Zárt ajtók mögött már zajlanak erről a tárgyalások, pozitív döntés esetén pedig a tavaly őszi forgalomnak akár a 80 százaléka is elérhető lenne. A Gémosz elnöke arról is beszélt, hogy az autógyártók már most is vonzó akciókkal és kedvezményekkel próbálják értékesíteni a járműveket, ennek is betudható, hogy Magyarországon a járvány enyhülésével hamarabb és magasabb szintre pörgött fel a piac, mint az európai, sőt, más piacokról is hoztak készleteket a gyártók. A forint gyengélkedése miatt azonban a gyártók céljai ellenére csökkenhetnek az akciók.
Az elektromosautó-vásárlás állami támogatása lendületet adott, óriási volt az érdeklődés, senki nem számított arra, hogy a keret másfél nap alatt kimerül
– emelte ki Gablini Gábor. Megjegyezte azt is, hogy sokan lemaradtak a támogatásról, és bíznak benne, hogy idén október második felében ismét lesz pályázat. Erre van is esély, hiszen Magyarország is aláírta a Green Dealt, amelyben folyamatos elvárás az elektromos autók értékesítésének támogatása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.