Hogyan zárta a múlt évet a Tungsram Operations?
A vállalat tavaly 73 milliárd forint bevételt ért el, ennek 93 százaléka exportból származott. Az adózott eredményünk kilencmilliárd forint veszteség volt. Erre számítottunk is, hiszen folytatódott a szervezet átalakítása, leválása a GE rendszereiről, szervezetéről, ami tetemes beruházásokkal, költségekkel jár. Átalakulásunkat az idén folytatjuk. Egy példa a számottevő fejlesztésekre: 2019-ben – 2020-ra is áthúzódva – átalakítottuk a teljes IT-rendszerünket, ami talán példátlan teljesítmény a hazai informatikában, hiszen folyamatos működés közben váltunk le a világ egyik legnagyobb vállalatának IT-rendszeréről. Így Covid-helyzetben a home office-ra való teljes átállás sem okozott gondot. A költségeket nagyon kordában tartjuk, és erősen fókuszálunk a likviditásra. Méterről méterre haladunk.
Miben haladtak elsősorban?
A kezdetektől azt mondtuk, hogy öt éven belül az új üzletágaknak kell adniuk a bevételünk felét. Alapüzletágunk, a világítástechnikai gyártás és forgalmazás visszaesőben van, de továbbra is ez adja bevételek másik felét. A folyamat 2019-ben még javában tartott, ennek köszönhetően ez év második felében a bevételünk 30 százaléka már az új üzletágakból származott.
Kiemelném a teljes világítási projektek megtervezésére és kivitelezésére képes Solution-csapatunkat, a beltéri gazdálkodásban nemzetközi sikereket arató Agritech lámpáinkat és komplex okosváros-megoldásainkat vagy a beltéri navigációs szoftvert fejlesztő cég, az ArchiFM akvizícióját.
A múlt év végén megnyertünk egy utcai világításkorszerűsítési óriástendert a Közel-Kelet egyik gazdag államában, ez volt a Tungsram, sőt, 1989-ig visszamenőleg a GE Lighting történetében is a legnagyobb értékű szerződés. Stratégiánk alapvető része a közel-keleti piacnyerés, hiszen ott a Tungsram neve évtizedek óta jól cseng, és még most, a járvány idején is van pénz, szándék nagy projektekre.
A belföldi vevők kereslete mennyiben tér el a fejlett nyugati világétól?
Míg pár éve egy cégnél a világítástechnika megújítása gyakran az izzók cseréjére korlátozódott, ma egy ilyen projekt szinte elképzelhetetlen az automatizálás, a központi vezérlés és az okosmegoldások nélkül – mindezt az energiahatékonyság zászlaja alatt. A Tungsram belföldön az energiahatékonyság éllovasaként központi szerepre készül a világításban az okosmegoldások segítségével.
A koronavírus-járvány rávilágított a globális ellátási láncok sérülékenységére, de mivel a Tungsram magyarországi cég, helyben rendelkezik a teljes projekthez szükséges infrastruktúrával, kompetenciákkal.
A társaság 2018-ban bő 19 milliárdot költött importra. Nem növelhető a hazai beszállítók aránya?
Globálisan növeltük beszállítóink arányát, de sokkal jobban a hazaiakét: több mint 650 magyar beszállítónk van, a hazai beszerzések arányát az elmúlt két évben 60 százalékra emeltük. Ezt folytatva igyekszünk hazai partnereinket külföldi piacaink révén globális lehetőségekhez juttatni.
Milyen idei eredményt vár a cég?
A napról napra változó Covid-helyzet nagyon komoly nehézségeket és piacszűkülést hozott, mai tudásunk szerint a mélypontunk április végén volt. Az autólámpa fontos része üzletünknek, az autóipar pedig nagyon megszenvedte a válságot.
Az is bevételkiesést okozott, hogy a nagyobb világítástechnikai felújításokat, projekteket világszerte elhalasztották. Ám áprilistól már fokozatos, lassú felépülésre számítottunk a jövő év elejéig, bár látszik, hogy a járvány második hulláma is negatív hatással lesz a terveinkre.
Mekkora pluszbevételt hoznak a Tungsramnak az eladások a járvány kapcsán megnőtt igényű egészségügynek?
Több új termékünk tekinthető egészségügyinek: az egyik legfontosabb az UV Sanitizer nevű, ultraibolya fénnyel tárgyakat fertőtlenítő készülék. Ez egy mikohullámú sütő vagy kisebb hűtő méretű fémdoboz, amelyben vegyszer nélkül fertőtleníthetők napi tárgyak, készülékek, orvosi eszközök. Bár a piaci bevezetése csak most zajlik, máris világszerte elképesztő iránta az érdeklődés, ezért sikerre számítunk. E technológiát egyébként az elsők között, már 1934 óta alkalmazza a Tungsram, a megoldás a járvány miatt most a reneszánszát éli. A másik termék egy magyar fejlesztés alapján készülő arcvédő pajzs, már gyártjuk, és szintén keressük a piacait. A bevételi eredményekről azonban ezek kapcsán még korai lenne nyilatkozni.
A munkahelymegtartó programmal meg lehetett előzni az elbocsátásokat?
E programunk lényege az volt, hogy három hónapra csökkentett munkaidőt vezettünk be, elmaradt a fizetésemelés és a cafeteria is. Így a járvány miatt nem volt leépítés.
Most mekkora kapacitással termel a gyár, megmaradt a rövidebb munkaidő?
Már ismét teljes munkaidőben dolgozunk, de a vírushelyzet miatt folyamatosan figyeljük a piacot, és ahhoz igazítjuk a kapacitásainkat. Átalakulásunknak egyébként is fontos része, hogy lekössük a világítástechnikai piacon már nem használható kapacitásainkat. Például így jött létre az egyre sikeresebb komponensüzletágunk a kiemelkedő fém-, műanyag-, kerámia- és üvegipari tudással (ezek mind kellettek a hagyományos lámpaizzóhoz), és máris új piacokat talált. A szegmens egyik sikertörténete, hogy a nagykanizsai és a zalaegerszegi gyárunk összefogásával gyártani kezdtünk tíz fém- és tíz műanyag alkatrészt, amelyek – részben hazai beszállítókon keresztül – az egyik legnépszerűbb városi autó most piacra dobott elektromos változatának akkumulátorába kerülnek. Ez nem csupán izgalmas feladat, jó üzlet, hanem negyven-ötven embernek állást is biztosít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.